Mollie

    Hej! Jag funderar på att bli doktor i nationalekonomi. Vilka skolor kan man bli det på och vad krävs det att man läst innan? Dvs måste jag läst nationalekonomi på avancerad nivå eller räcker grundnivå. Sedan har jag svårt att hitta vilka skolor som erbjuder doktorsutbildningen. Vissa skolor erbjuder endast grundnivå och vissa avancerad.

    • Vägledare : Kan du välja tema för gymnasiearbete som har med Nationalekonomi att göra? och inom ditt GA även undersöka hur man uppnår högre utbildning och högre titlar inom kunskapsområdet Nationalekonomi? Din handledare på gymn.skolan bör kunna hjälpa dig med info om var du ska söka info!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mollie,
    för att uppnå högre "titel" inom ngt. kunskapsområde behöver man skaffa sig utbildning på avancerad nivå (alltså först läser man på Grundnivå och sedan på Avancerad nivå), men det kanske inte räcker med endast det, utan man måste även ha tur och kämpa mycket, vara duktig och begåvad i just det kunskapsområde som du väljer att satsa på, men ibland kan man inte komma in på "doktorand-spåret" pga det ej utlyses några tjänster (på så sätt ska man ha tur och få Möjlighet att söka en doktorand-tjänst).
    Jag rekommenderar följande: sök - efter gymnasiet - till kandidatprogrammet i Nationalekonomi. Kandidatprogrammen är treåriga; mot slutet av utbildningen på kandidatprogrammet får du se var utbildningar på avancerad nivå kommer att erbjudas. Utbildningsutbud förändras. Master- och magisterprogram (det är utbildningar på avancerad nivå) som erbjuds idag, kanske inte erbjuds om 3 år (programmen kan flytta till andra lärosäten, upphöra, byta namn och innehåll). Alltså är det för tidigt att planera för att utbilda sig på avancerad nivå, utan du måste först komma in och klara av utbildning på grundnivå.
    Du får gärna kontakta studievägledare och utbildningsanvariga på de lärosäten där det ges utbildningar i Nationalekonomi och förhoppningsvis kan de ge dig bättre (specialiserade) svar - FRåGA SYV kan ge "allmän vägledning" för att vi är inte experter på just Nationalekonomi, till exempel.
    Se gärna en lista på utbildningar (kurser och program, i Sverige) som utbildar inom nationalekonomi (uppgift från april 2020 - obs! utb.utbud kan förändras): Studera.nu/nationalekonomi
    Du får gärna läsa all info om de utbildningar som ges i Sverige (inom kunskapsområde "nationalekonomi") och även kontakta personal som jobbar på de utbildningar - se listan på länken, ovan.

    Fler Hänvisningar/lästips:
    "Professor"
    info om "doktorand"
    info om yrket "högskolelärare"
    yrke "forskare"
    framtid.se/yrke/nationalekonom