Marcus
    Kan en drifttekniker sitta vid helpdesk oxå?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Vad är och gör en Drifttekniker?

    Drifttekniker arbetar på alla typer av anläggningar som producerar el eller värme. Man kan också arbeta med stora fastigheter som sjukhus, inom processindustrin samt vid kommunala vatten- & avloppsanläggningar.

    På större arbetsplatser sker arbetet i arbetslag. Arbetet leds av en driftingenjör.

    Vid större anläggningar har driftteknikern en mellanställning mellan driftingenjören & driftmaskinisten. Vid mindre anläggningar finns enbart drifttekniker & driftmaskinister och det är ganska vanligt med skift eller jour- & beredskapstjänst.

    Driftteknikern kan ansvara för drift & underhåll av flera anläggningar. Arbetsuppgifterna består av att

    övervaka driften, skötta övervakningen i kontrollrum via dataskärmar, gå kontrollronder på anläggningen
    rapportera fel och störningar och ibland åtgärda fel som exempelvis starta en extra panna om det är för kallt
    föra journaler och skriva dagrapporter om tryck och temperatur, sköra underhåll och utför vissa reparationsarbeten, till exempel ompackning av en ventil eller att laga en läckande pump.

    Du kan få ännu mer info- & även se en filmintervju med en Drifttekniker på http://www.utbildningssidan.se/eg/sok/drifttekniker

    Drifttekniker kan även sitta vid helpdesk.

    Hälsningar
    Mikael
    SYV