Ingrid

    Hej! Just nu funderar jag på vilket program att välja på universitet/högskolan. Jag har ungefär två terminer till kvar på gymnasiet (komvux) men ändå vill planera redan nu så att det blir lättare för mig när det är dags att ansöka. Att tänka på framtiden oroar mig väldigt mycket och är lite tveksam om jag kommer att lyssna på vad mitt huvud eller mitt hjärta säger. En del av mig tänker att det är t.ex bra att välja civilekonomprogrammet på universitet då är det en grund för de som vill bli VD någon dag (enligt alltså vad jag läst på nätet) medan en del av mig säger att det blir kanske inte så lätt för mig att plugga det programmet på universitet eftersom Matematik är jag inte bäst på. Är lite tveksam samt vill vara säker om min framtid men det som jag oroar mig om jag väljer det programmet eller något liknande är att det krävs att man måste vara bra eller duktig på Matte. :( Samhällsvetenskapliga ämne / språk är i alla fall mina favoritämne och något som jag kan tänka mig med förtroendet. Men vet inte exakt vilka program som skulle vara bra för mig. Vilka krav finns det för att bli VD? Mvh, Ingrid

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ingrid,

    VD är i Sverige ett av de många så kallade icke-reglerade yrken. Det finns med det inga strikta krav på vilken utbildning man behöver ha för att kunna bli VD. Man kan också starta egetf öretag och i det företaget kalla sig för VD.