Lotus

    Hej,

    Läser just nu en universitetsutbildning och har läst den i snart 1.5 år, men drömmer verkligen om att bli pilot och vet inte hur man går tillväga för att ansöka? Har googlat runt en del, men inte kommit till någon hemsida.

    Har även några andra funderingar:

    -Stämmer det verkligen att en pilotutbildning kostar 1 miljon kronor?

    -Vad innebär det att arbeta heltid som pilot, det vill säga arbetar man 20 timmar i sträck, eller hur kan en arbetsdag och arbetsvecka se ut timvis. Har man en månads ledighet?

    -Har läst att det är hög konkurrens att ens komma in på en pilothögskola. Är det betygen som avgör huruvida man kommer in eller inte, och hur ser man antagningen?

    -Om man är lite åksjuk, men kan lösa detta helt får man ändå flyga? -Vad finns det för andra krav?

    Vänligen, Lotus

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Lotus!
    Pilot är ett samlingsnamn för flera yrken: Drönarpilot, Helikopterpilot, Trafikflytgare, Styrman och Piloter inom Försvarsmakten, t.ex Transportflygpilot, Stridspilot och Helikopterpilot inom FM.  Villkor för antagning till utbildningar och villkor inom anställningen varierar mellan de olika pilotyrken.

    För alla pilotyrken gäller det att man ska ha mycket god hälsa: god syn, hörsel och inte ha allvarliga tillstånd som kan påverka förmågan att köra flyg-fordon.
    Utbildningar till yrken inom försvarsmakten ges av FM. Det bästa är att kontakta FM´s rekryteringslinje: "jobb och utbildning".
    Vad gäller civila utbildningar så ges dem i Sverige både i privat regí och inom yrkeshögskola. Yrkeshögskoleutbildningar är billigare men svårare att komma in på. Se listan på yh-utbildningar till olika pilot-yrken på yhguiden.se/resultat?Education.text=pilot

    Så vitt jag vet går det inte att utbilda sig till pllot helt gratis, för att kostnaderna tillkommer. Till att börja med ska man genomgå omfattande hälsotester "Medical klass1" och det är inte gratis. Sedan tillkommer diverse andra kostnader - detta även om självaste undervisning skulle (t.ex inom yrkeshögskola) vara gratis.
    För detaljer kring utbildningar är det bäst att du vänder dig till utbildningsanordnare, för att det är deras utbildningar och de vet därför bäst kring vad som gäller.
    Vad gäller arbetsmarknaden, så kan "saker hända", t.ex corona-virus som har satt stopp för många resor och påverkat bl.a många piloters anställningsmöjligheter. När många flygresor ställdes in och många piloter helt eller delvis förlorade sina jobb inom passagerar-flygningar, så finns det idag ett antal arbetslösa utbildade piloter och min bedömning är därför att det är just nu svårt att få jobb som civilanställd pilot. Jag känner t.ex ett fall då f d pilot valde att omskola sig till lokförare (som också kräver en yrkeshögskoleutbildning, i alla fall om man vill jobba i Sverige).
    Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finner du på www.yhguiden.se
    Du kan samtidigt som du fortsätter på din nuvarande utbildning söka till andra utbildningar, t.ex till många olika utbildningar inom yrkeshögskola. Skulle du komma in, kan du då välja att tacka Ja eller Nej till en ny utbildningsplats. Jag avråder från att avbryta din nuvarande utbildning i alla andra fall än om du är säker på att det är "ingenting för dig" (att du alltså inte kan tänka dig jobba inom det område som du utbildar dig inom nu).

    • :

      Hej,

      Oj, är det så svårt att få jobb som pilot. Skulle vilja vara pilot för flygplan. Jag skulle ju eventuellt kunna ta en högskoleexamen och sedan utbilda mig till pilot, så har jag ett arbete under perioder som det är tufft att kunna arbeta som pilot.

      1) Hur gör man för att ansöka via yrkeshögskolan? 2) Vilka Pilothögskolor finns det i Stockholm, och nära Stockholm? Har googlat runt, men av någon anledning är det svårt att finna svar om just pilotyrket.

    • Anna : Jag kommer nu att skriva ett nytt svar i vilket jag ska försöka svara på frågor i din kommentar, ovan.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lotus!
    yrkeshögskoleutbildningar beviljas av MYH, myndigheten för yrkeshögskola och utbud förändras. I januari varje år brukar MYH meddela vilka nya yrkeshögskoleutbildningar som har beviljats och vilka "gamla" som får fortsätta även i framtiden anta studerande. Så, det är ngt som förändras och inte är detsamma från år till år.Och för att se utbud av yrkeshögskoleutbildningar hänvisar jag till www.yhguiden.se -
    de yrkeshögskoleutbildningar för att bli "flygplanspilot" är för närvarande (information från april 2022):
    Integrerad trafikflygarutbildning hos Trafikflyghögskolan vid Lunds Universitet - utbildningsort Lund (i Skåne, cirka 3 mil från Malmö)
    och
    Integrerad Trafikflygarutbildning hos OSMAA - utbildningsort Västerås.
    Någon yrkeshögskoleutbildning till flygplanspilot i eller nära Stockholm finns för närvarande inte, i alla fall inte någon yrkeshögskoleutbildning. Privata utbildningar kanske går att hitta... men de är mycket dyra.

    Du få också gärna kika på UAS-pilot inom kategorin SPECIFIK som ges i Ljungby (Klippans kommun, i Skåne) - utbildning till en sort "Drönarpilot", om du skulle vara intresserad av det yrket också.

    • :

      Hej,

      Tack för svar.

      Har gått in på YH, och provat att söka på ”Pilot”, då kommer endast en helikopterutbildning upp. Sedan jag har provat att söka på ”Flygpilot”, och då kommer 0 träffar upp??

      Vänligen,
      Lotus

    • Julia :

      Var god läs svaret ovan - från SYV ANNA. I hennes svar finns det snabblänkar (blå text) som leder direkt till yrkespresentationerna av de utbildningar som för närvarande är aktuella för yrket "Flygplans-pilot". "Blå text" (färgen blå) är i våra svar alltid klickbara länkar. Vi rekommenderar klicka på Blå text, och läsa information på de sidorna som vi länkar till.