Anton
    Hej SYV!

    Jag är en 25-årig ung man som under mina gymnasieår inte alls visste vad jag ville syssla med i framtiden, så jag valde som säkert många andra i min situation att inte satsa helhjärtat på att få betyg som skulle göra att jag hade kunnat komma in överallt.

    Nu har jag kommit underfund med att jag helst av allt skulle vilja bli SYV för att kunna hjälpa unga/unga vuxna att hitta rätt väg i livet att gå. Att kanske kunna finna den där specifika utbildningen med den där spännande inriktningen. Och jag tror att vägledning är något som kommer bli mer och mer aktuellt i framtiden ju fler och fler människor som kommer till Sverige. Då vill jag kunna vara den där experten som sitter och håller koll på alla möjliga vägar som går att ta.

    Nu är det dock såhär.

    Jag sökte i våras (med mina relativt låga betyg som ligger i snitt på ca 15) vilket inte räckte till för att jag skulle komma in på studie- och yrkesvägledarutbildningen.
    Och nu sitter jag och pluggar inför mitt första högskoleprov den 29 oktober som jag förstås håller tummarna för att det ska gå vägen.

    Men säg att det inte funkar ändå.

    Då är jag intresserad av att veta vilka alternativ jag har.

    Jag har hört att man måste ha underkänt i något ämne för att få plugga upp betyg numera. Vilket jag (tyvärr?) inte har.
    Sen såg jag idag i tidningen att det kan vara möjligt att göra någon slags prövning för att få plugga upp betyg. Kan jag då plugga upp ett valfritt ämne av de som finns tillgängliga som jag till exempel har ett G i och vill höja till VG/MVG för att få ett högre snitt?

    Vore jättetacksam för den hjälp jag kan få att kunna börja i min drömutbildning kanske redan till nästa höst!

    Med mina vänligaste hälsningar!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anton ;

    roligt att du vill bli en kollega. SYV är ett spännande yrke med många möjligheter, bl a kan man med SYV utbildningen bli rektor!

    det är bra att du ska göra högskoleprovet !

    en annan möjlighet är prövningar. Det kostar 500kr per prövning och vem som vill får göra prövningar men tyvärr så finns det inte motsvarande kurser till alla gamla kurser.

    Om du uppger de kyrser som du vill höja betygen på, kan jag svara - vilka möjligheter som finns.

    bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej igen och tack för svaret.
    • : Jag har VG i engelska A och B som jag skulle kunna höja till MVG, G i Geografi och Samhällskunskap A, B och C som jag skulle kunna höja, i Svenska A, B och C har jag lite blandat G och VG vilket jag även skulle kunna höja. Sen har jag lite mer roliga ämnen som filosofi, psykologi, religion som jag gärna skulle plugga igen och höja. Fast jag förmodar att det inte är några ämnen jag kan "pröva". Vänliga hälsningar, Anton.
    • Anna : Prövningar kan man göra i alla kurser, i vilka undervisning bedrivs, dvs om det finns en kIass som Iäser en kurs, då kan lärare i dne kursen vara prövningsledare för dig och du kan genomföra en prövning. Prövningar är inte bundna till den kommunen där du är skriven, du kan anmäIa dig till prövningar i vilken kommun du vill. :)
    • Anna : Jag skriver också ett nyt svar tiII dig.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    bra att du pIuggar inför högskoleprovet. Du kan göra ett nytt HP även på våren. Man brukar få högre resuItat andra gången man gör HP, än första gången man gör HP.

    Innan du anmäler dig till prövningar, tycker jag att du kan gott och väl visa dina betyg till SYV på komvux och kIargöra vilka MOTSVARANDE KURSER som finns, så att du inte gör prövning i "fel kurs".

    Tabell för motsvarande kurser är inte hemlig, och du kan själv titta i den: https://www.uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/regelinfo-div/tabell-for-utbyteskomplettering-med-gy11_vux12.pdf

    Prövning kostar 500 kr/styck och du ska lägga tid på förberedelser, och läraren ska också "bemöda" sig med att genomföra prövningen, så det är bra att du gör prövning i rätt kurs, tänker jag! :)

    Se noga på kurskoder, och försäkra dig om att det är rätt kurs. Det är inte feI om även SYV på komvux bekräftar för dig att det är rätt kurs som du anmäIer dig till - och det gäller både om du vill läsa den/dem och om du vill göra prövningar.

    Bästa hälsningar & Lycka till!

    ANNA

    • : Hej igen, tack för ditt svar!
    • : Jag var iväg till komvux där jag tänkte diskutera mina möjligheter ihop med en SYV. Men eftersom jag inte är skriven i denna kommun där jag nu bor så fick jag inte bolla mina tankar med någon. Så då vänder jag mig hit igen :) - Nu är det så att jag fick 0,85 på mitt högskoleprov och har ett meritvärde från gymnasiet på 15,40 så är det på gränsen till att komma in på studievägledarutbildningen i Malmö där jag helst av allt vill plugga. Men vad är lättast tror ni, ska jag satsa på att plugga upp några betyg eller ska jag ge högskoleprovet ett till försök? Med tacksamma och vänliga hälsningar!
    • Liselotte : Jag tycker du kan göra både och! Om du Iäser på komvux elIer genom sjäIvstudier, får du förhoppningsvis ännu högre resuItat på högskoIeprovet. Ingen vet ju var antagningsgränsen kommer att gå nästa gång (det är Konkurrens: utbud och efterfrågan! :) - så gör både och!