Måns
    Snackade med någon från USA som nämnde att de hade tagit filosofikurser på universitetsnivå medans de fortfarande var i high school, och att det hette dual enrollment. Finns det möjlighet för något liknande här i Sverige?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Måns,
    i Sverige kan gymnasieelever läsa kurser på högskolenivå om de går "speciella"Spets-utbildningar som finns några få stycken, spridda på olika gymnasieskolor. Elever från hela Sverige, som söker till gymnasiet konkurrerar om plats på spets-utbildningen och förutom betygen brukar också test/prover ge poäng inför "spets". Sedan är det så att det inte är garanterat att få läsa högskolekurser, utan endast om eleven har klarat alla gymnasiala kurser som finns i det ämnet, t.ex alla mattekurser - upp t o m matte 5 och mattespecialisering (så det inte finns fler gymnasiekurser i det ämnet att läsa) som eleven, ofta först under år3 på gymnasiet, kan börja läsa någon högskolekurs.Listan på gymnasieskolorna där det finns minst en spetsutbildning finner du på gymnasieguiden.se/gymnasium?spets

    Några exempel:
    spets på SAInternational-high-school-of-the-gothenburg-region
    spets på NAGullmarsgymnasiet och på Ehrensvardska-gymnasiet

    På de "vanliga gymnasieskolor" känner vi inte till något sätt att börja läsa högskolekurser (ett "hinder" är att för svenska högskoleutbildningar krävs alltid Grundläggande behörighet och det har man inte om man är under 22 år gammal och läser på gymnasiet).