A.s1999

    Hej. Jag har en kandidatexamen i ekonomi, företagsekonomi (management). Jag undrar vad som krävs för att få en kandidatexamen även i psykologi? Har kikat tex på psykologi 1 30hp. Men krävs det ytterligare? Många kurser i företagsekonomi har jag förstått det som att de kan tillgodoräknas

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ett av kraven för kandidatexamen är minst 90 godkända högskolepoäng i Huvudämnet. Ett annat krav är att man får godkänt betyg i en kandidatkurs med rätt innehåll. För fler detaljer måste du kontakta den institutionen där du vill ta ut examen. Hur som helst kommer du behöva ha 90 hp i ditt huvudämne. Om du vill ha kandidatexamen i psykologi eller beteendevetenskaplig examen med huvudämne Psykologi, så behöver du läsa Psykologi, 1 och sedan 2 och sedan 3, eller Psykologi A, B och C alltså tre stycken 30hp-kurser och helst på samma lärosäte. Varför rekommenderar jag att du läser alla 90 hp i huvudämnet på ett och samma lärosäte? Jo, för att vara säker på att ingen "överlappning" kommer att sätta "käppar i hjulet" för dig. Innehåll i kurserna (även om kurserna har samma namn) på olika lärosäte kan vara lite olika (lite olika moment kan ingå) och på så sätt finns viss risk för att när du tror att du har dina 90hp färdiga, så kan du få besked att inte alla 90 hp kan ingå i kandidatexamen för att vissa delar av kurserna blev en "repetition"... så läs helst alla 90 hp i psykologi på samma lärosäte.

    Studie- och yrkesvägledare