Amanda

    Hej! Jag läser till undersköterska (vård & omsorgsprogamet) på VUX. Anledningen till att jag gör detta är eftersom jag arbetar på ett äldreboende och vill få en tillsvidare tjänst, vilket kräver utbildning på min arbetsplats. Tidigare har jag läst SAM-beteende på gymnasiet och jag har gymnasieexamen med alla godkända betyg därifrån. Längre fram har jag planer på att söka till YH-högskolan och läsa till vårdadministratör eller till någon annan utbildning på högskolenivå. Vilken av mina gymnasieexamen kommer mitt antagningsbetyg att baseras på? Jag kommer alltså ha 2 olika gymnasieexamen och därav ha 2 olika "betygsvärden". Kommer jag automatiskt att ansöka med den examen som har högst betyg eller kommer de kurserna med bäst resultat från de två olika utbildningarna att "blandas" och ge det högsta möjliga betygsvärdet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,

    yrkeshögskola antar på "sammantagen bedömning" där betygen spelar endast viss roll, men annars kan arbetslivserfarenhet spela större roll.
    Men om du ska söka till högskola/universitet och har 2 olika gymnasieexamen, kommer antagning.se räkna till din fördel, alltså du får meritvärde uträknat på det mest fördelaktiga för dig sättet - därför rekommenderar vi att du ser till att antagning.se har tillgång till alla dina gymnasiala betyg, utan några undantag. Du kan också själv kontakta Antagning.se (som administrerar antagning till svenska högskoleutbildningar) - 0771-550720, tel.tid kl.9-16 på vardagar.