Celina
    Hej!
    Jag tog studenten 2013, läste samhällsprogrammet. Hade bra betyg och ett utökat program, Inga kurser som inte var godkända så fick alltså ett slutbetyg,
    Kände efter studenten att jag ville läsa till undersköterska då jag jobbade/jobbar inom funktionshinderverksamheten. Visste inte riktigt vad jag vill läsa till på universitetet och undersköterska är ju alltid ett yrke att kunna falla tillbaka på.
    Iallafall. Sökte via min kommun till komvux och fick otroligt nog igenom min ansökan! Har nu läst till undersköterska på distans och är klar med utbildningen.

    När jag fick hem betygen från vuxenutbildningen är det ett utdrag ur betygskatalogen. Läste sedan att
    "Ett utdrag ur betygskatalogen får du avslutade kurser med betyg och poäng. Du bestämmer själv vilka kurser du vill ha med i betygskatalogen. Ett utdrag ur betygskatalogen begär du ut om du avslutade dina kurser efter 1 juli 2012 men inte har rätt till ett slutbetyg."

    Känns inte bra att ha utdrag ur betygskatalogen då det står så. Kan jag verkligen säga att jag har undersköterskeutbildning? Skulle jag kunna använda mig av betygen från gymnasiet och lägga ihop med betygen från komvux? Få ett komplett slutbetyg på undersköterskeutbildningen?
    • Anna : Jag har ett förslag & kommer nu att skriva ett nytt svar till dig. Läs mitt svar inom kort.
    • Liselotte : Man kan bara få ett Slutbetyg från gymnasiet. Har man redan fått ett Slutbetyg så kan man inte få ett nytt. Det går inte heller att göra ändringar i Slutbetyget. Jag vill också tipsa dig om att läsa på http://www.fragasyv.se/info/underskoterska där det förklaras om att det inte är "fastställt" vem som kan titulera sig som "undersköterska".

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Celina!

    Ett Slutbetyg från gymnasiet är som en bild (foto) som inte får redigeras, kan man jämföra med - så att det blir en kort förklaring. Och det är ett UNIKT dokument, d v s man får bara ha ett endaste Slutbetyg från gymnasiet.

    Det är, alltså, inte möjligt att sammanföra de två utbildningarna i ett och samma utbildningsdokument. Du skickar med båda dokumenten när du söker jobb eller vidareutbildning. Fråga på Komvux i din kommun (där du läste till Undersköterska) om de har något förslag på hur det skulle kunnat lösas.
    Jag ska också samråda med kollegorna & i fall vi hittar på någon lösning, återkommer vi i så fall.

    Önskar dig allt väl!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Jag har ett förslag: skriv ut Programplan för Vård- & omsorgsprogrammet (planen är fastställd av Skolverket och är generell, dvs inte specifik för någon skola, utan gäller allmänt).
    Du kan skriva ut planen här:
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_VO.pdf

    Om man går VO på gymnasiet och får yrkesexamen - är man behörig undersköterska. Du gick inte VO på gymnasiet, utan läste VO-kurserna på Komvux. Det är dock samma kurser, men du har inte rätt att ta ännu ett Examensbevis (ett Examensbevis per person gäller).

    Mitt förslag går ut på att du i Programplanen markerar alla de kurser som du har godkända betyg i och det kan du visa till arbetsgivarna och andra intresserade.
    Du kan få hjälp av SYV på Komvux med att fastställa "motsvarande kurser", t.ex.
    Svenska A = Svenska 1
    Engelska A = Engelska 5
    Gymnasiearbete = Projektarbete (men här är det Programspecifikt, dvs om du har godkänt betyg i Projektarbete från Samhällsprogrammet är det inte detsamma som från Vård/omsorgsprogrammet).

    Det kan hjälpa till att skaffa sig snabbt en överblick över vilka kunskaper du har (i relation till kraven för Undersköterska-utbildningen).

    Önskar dig lycka till med allt som du vill uppnå!
    ANNA