Josefin

    Hej! Jag vill jobba som journalist. Har tidigare jobbat två år som skribent/journalist (oskyddad titel) samt läst en ettårig journalistutbildning (folkhögskola) och ett år fristående kurser i journalistik på en journalisthögskola. Alltså sammanlagt två års utbildning och två års jobb. Kan jag klassa mig själv som en utbildad journalist, redo för arbetsmarknaden eller behöver jag plugga ännu mer?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin!
    Eftersom det inte finns någon legitimation att söka som journalist i Sverige, så kan alla som vill söka jobb som journalist/skribent och kalla sig för en "journalist", om de så önskar, det är inte förbjudet. Som du själv skriver i din fråga - "icke-skyddad titel".  Men en journalist kan bli ackrediterad, läs om Pressackreditering - t.ex på riksdagen.se/sv/press/ackreditering där det bland annat står följande: "Du som har journalistiska arbetsuppgifter för ett massmedieföretags räkning motsvarande en halvtid eller mer kan ansöka om pressackreditering hos Riksdagsförvaltningen."
    ***
    Svar på frågan som du ställer i rubriken, nämligen Duger min journalistutbildning? får de som du söker jobb/anställning eller uppdrag hos, svara på; det är deras bedömning/åsikt som gäller. Arbetsgivare får anställa precis vem hen vill som journalist - med eller utan utbildning. Och olika arbetsgivare tänker olika. Ofta hjälper det att kunna visa sina tidigare slutförda uppdrag: publicerade artiklar eller i alla fall några texter som man har skrivit och att man har genomfört vissa utbildningar är så klart "ett plus" men exakt vilka utbildningar eller om arbetsgivare kommer bry sig om utbildning - kan, som sagt, vara väldigt olika från en arbetsgivare till en annan.