Frida
    Hej jag vill plugga djursjukvård men den ända skolan i närheten är en internatskola och jag vill inte bo på internat eller åka långa tågturer varje dag. Hur ska jag behöva göra för att slippa detta? Kan man möjligtvis plugga på distans?
    Eller finns det någon annan utbildning i Halmstad sedan kan leda till ett arbete inom djurvården?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!
    Om du bor i Halmstad, då är det http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/munkagardsgymnasiet som ligger närmast, tror jag (det är 6,3 mils avstånd).

    Någon utbildning på distans till Djurvårdare på gymnasiet känner vi inte till.

    De alternativ som finns för dig - som jag ser det - är
    1. välja en annan utbildning
    2. försöka testa bo på internat /och kanske åka hem mitt i veckan, t.ex på onsdag - då blir det bara två nätter/vecka på internat: måndag till tisdag och torsdag till fredag och du sover fem nätter per vecka hemma och på lov och under långa helger blir det ännu mycket mer tid hemma
    3. hitta djurvårdsutbildning som ger möjlighet att läsa som gymnasial Lärling - då läser man alla yrkeskurser på en arbetsplats och du kan kanske hitta lärlingsplats nära där du bor
    Om vad det innebär att läsa som lärling finner du info här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling
    4. hitta eget boende i närheten av skolan (inte bo på internat utan hyra rum eller en liten lägenhet i närheten av skolan)
    5. om du försöker skaffa dig körkort snarast /direkt när du fyller 18 år/ kan du köra till/från skola själv (om du eller dina föräldrar har råd att skaffa bil för dig, så klart). Du kan börja övningsköra redan nu, när du är 16 år
    6. och ännu en möjlighet är att hela din familj flyttar närmare den skolan där du vill läsa /det är en drastisk lösning och kanske inte går att genomföra men jag tänkte att jag kan nämna det i alla fall för att det finns exempel när familjer flyttade just pga avstånd till deras barns skola/.

    Utbildning till Djurvårdare kan finnas på yrkeshögskola, se exempel på http://www.yhguiden.se/utbildning/onnestads-yrkeshogskola-och-svalofs-gymnasium/djurvardare-utoekad-niva-djursjukvard-med-roentgenkompetens
    Det är inte omöjligt att komma in på en YH Djurvårdare även efter en annan gymnasial utbildning än Naturbruksprogrammet men NB är att föredra.

    Jag hoppas att något i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare