Damir
    Hej,

    Vilka kreativa lösningar kan ni komma på för en elev som saknar behörighet till GY, ytterst få meritpoäng och saknar intresse för teoretiska ämnen.
    Dock är eleven intresserad av IT, spel och programmering?

    Vad kan det t.ex. finnas för varianter av IM som kan vara lämpliga för en elev med den här bakgrunden? Eleven befinner sig i nordvästra Skåne.

    MVH

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Merim,

    det mest fördelaktiga för eleven vore om hen kunde bli antagen till Individuellt alternativ >>. Platserna på Ind.alt är dyra pga stor personaltäthet, mycket anpassade studieplaner; praktikanskaffare och en "speciell kurator" samt mycket syv-tid per elev. Det är via kurator och rektor som man antas till Individ.alternativ. Man på Ind.alt (IA) gör Individuell studieplan som får innehålla i princip "vad som helst", dvs deltidspraktik, helpraktik; läsa grundskolekurser och gymnasiala kurser i andra ämnen + lite praktik eller t om individuell undervisning med läraren i vissa ämnen + resten Självstudier.

    Eftersom platserna är så dyra, är det "elevens kommun" som bestämmer om eleven kan bli antagen till IA, dvs om elevens behov är tillräckligt stora. I annat fall blir eleven "hänvisad" till yrkesintroduktion. Yrkesintroduktion är i princip alla behöriga till, pga det som krävs är "kunskaper i svenska motsvarande åk6 i grundskolan + intresse för "vald yrke". Yrkesintro finns som Gruppbaserad utbildning, där en grupp lär sig ett yrke tillsammans eller som Individvaserad utbildning som ofta liknar Individuellt alternativ.

    Tyvärr får obehöriga elever ofta gå yrkesintro mot de yrken "som finns", inte de som de vill gå mot. Det varierar väldigt mycket på hur mycket "skräddarsydd utbildning" man får på yrkesintro - beror på vilka möjligheter som finns på skolan, och i närheten /ex. vilka företag vill och kan ta emot på praktik/. Och även beror mycket på hur engagerade lärare och övrig personal som kurator, SYV och rektor är. På större gymnasieskolor kan IM-eleverna även ha en egen skolsköterska, som endast tar hand om IM-eleverna. Personalsituation kan ändras fort, om någon blir t.ex föräldraledig och en vikarie kan vara svårt att hitta och när hen hittas saknar hen kanske både erfarenhet och engagemang. :(

    Det är alltså tyvärr ganska ofta tur/otur som avgör hur mycket hjälp eleven får på sitt IM-program. Även föräldrarnas engagemang spelar roll. Engagerade föräldrar kan ibland "flytta berg" när de kräver hjälp och stöd för sitt barn.

    Ex. på en skola där yrkesintro finns och även EE, Dator- & kommunikationsteknik finns är - Kullagymnasiet >> men jag vet inte i detalj hur deras yrkesintro ser ut. Kontakta skolan och fråga, är mitt råd.

    En annan skola som ni kan titta på lite extra är Söderslättsgymn.>> som erbjuder både Individbaserad & Gruppbaserad yrkesintro; och har El- & energiprogrammet, men så vitt jag vet, inte den rätta inriktningen, utan endast Elteknik.

    Titta även på Ystad-gymnasium-park-osterport>> som erbjuder IMYrk och har EE, Dator-inriktning på skolan.

    Österlengymnasiet>> erbjuder Individuellt baserad Yrkesintro (som är näst bästa alternativ efter Individ.alternativ).

    Även Ängelholms gymnasieskola>> kan kanske bli av intresse?

    • Damir : Tusen tack för detta svar.
    • Anna : Att sammankalla till ett möte är ett bra förslag. Kontakta Utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd.
    • Anna : Rektor på elevens grundskola kan ha erfarenhet av hur man "stoppar elever" in på Individ.alternativ - :)! Om hen inte har den erfarenhet, kan hen säkert få fram hur man gör /eller bör göra/ just i den kommunen. Att läsa på Individ.alternativ är ett Undantag. Platserna är, som sagt, dyra och kommunerna försöker ha så få elever på den utb., som möjligt av sina egna - en de tar ofta gärna emot elever från andra kommuner, eftersom det är den kommunen där eleven är folkbokföred i, som betalar. En kommun som måste betala kan bedöma att elevens behov inte är så stora (för att det är dyrt och de kanske inte har råd).
    • Anna : Det som blir till hjälp är utlåtande från Läkare, Psykolog, Kurator och lärarna. Intyg om Dyslexi är också bra att bifoga.
    • Anna : Prata också med rektor på den skola där eleven vill gå på IM. Om egna kommunen ej erbjuder Individ.alternativ, kan de i så fall köpa plats i en annan kommun. Rektor på IM där platsen köps är ofta mycket behjälplig med info om vad som underlättar att få igenom beslut om att placera eleven på Indiv.alt. Men det är elevens "hemkommun" som bestämmer för att det är den som håller i "stålarna".
    • Damir : Tusen tack :)
    • Anna : Näst bästa är Individuellt baserad upplägg på Yrkesintroduktion; och efter det kommer Gruppbaserad upplägg på Yrkesintroduktion. Inom yrkesprogram ligger El- och energi (dator- och kommunikationsteknik) närmast elevens intressen; därför är det bra att "hamna" på en skola där den utb.finns-
    Läs alla kommentarer
    Damir SYV

    Hej Anna,

    Tack för ett bra svar.

    Hur rekommenderar du att avlämnande skola gör för att hjälpa eleven till ett Ind.alt program?
    Bör ett samtal med kurator, syv, rektor och förälder sammankallas?