Shukri
    Hej jag undrar ifall man har haft e i matte under höstterminen och sedan får icke godkänt i nationella vad händer då

    Min andra fråga är vad händer ifall man har varit sjuk under matte nationella kommer man få ett annat tillfälle ? Och göra provet

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Det är läraren som sätter betyg utifrån en samlad bedömning under hela kursen. Läraren försäkrar med sin underskrift att eleven har uppvisat kunskaper som motsvara betygsmålen. Exakt HUR läraren kommer fram till att eleven har de nödvändiga kunskaper, kan vara lite olika. Det finns inte strikta och generella bestämmelser om hur betygsättningen går till i fall eleven hade E betyg terminen innan och får F på det nationella provet. Det är läraren som ansvarar för att du får det betyget som du förtjänar.

    I fall du tycker att du förtjänar ett högre betyg, prata med läraren och sedan eventuellt även med rektor. Om du verkligen har kunskaper, måste det finnas möjlighet för dig att visa att du har dem. Be i så fall att få göra Särskild prövning i kursen.

    Förklaring till varför det är väldigt svårt att sätta generella regler:
    olika situationer kan förekomma, t.ex. om man på det nationella provet är underkänd "med en poäng" eller med väldigt många poäng, dvs hur mycket "under gränsen" elevens svar ligger - spelar stor roll;
    ang. deltagande i det nationella provet - i fall eleven alltid har uppvisat goda kunskaper och absolut inte kan delta i det nationella provet (t.ex. pga sjukdom) kan läraren eventuellt göra bedömning att tillräckliga kunskaper finns och sätta betyg utifrån de tidigare resultat på delproven.

    Å andra sidan, förekommer det att rektor på skolan bestämmer i förväg att ingen elev kan få ett godkänt betyg i fall den inte delta i det nationella provet (oavsett orsaken) - och då är det så. Det är rektor som är ytterst ansvarig för allt som händer på skolan.

    Det brukar finnas möjlighet att göra det nationella provet senare i fall man var sjuk på provdagen. Det kan krävas att kunna uppvisa läkarintyg.

    Önskar dig stort lycka till med det nationella provet i matte och med alla andra studier!
    ANNA