John
    Hej! Min 16-åriga son hoppade av gymnasiet i höstas (p g a allmän skoltrötthet samt fel "val" av utbildning):

    1. Hur ska man gå till väga för att söka gymnasieutbildning på nytt nu till HT 2114? Kan man använda den gamla koden för att söka, eller vad krävs? När senast måste man söka?

    2. Finns det möjligheter, om så krävs, att han kan förbättra sina betyg till dess?

    3. Hur är det med folkhögskola? Det är en skolform där man verkligen växer som människa, samtidigt som man lär sig mycket på flera olika nivåer. Jag vet ju att, på samma sätt som kommunen nu har ansvar för att se till att Adam får någon passande utbildning, så har densamme möjlighet att få statsbidrag för elever till folkhögskola som är yngre än 18 år. Vilka utbildningar/folkhögskolor kan tänkas ta emot elever som är 16-17 år? Hur går det till med statsbidraget?

    4. Vilka andra möjligheter finns - förutom gymnasier och folkhögskolor? Praktik e d?

    5. "Kommunen" skulle höra av sig ang. dess ansvar att hjälpa min son... Det har de inte alls gjort! Varför, tro? Det är ju alltfler som hoppar av gymnasieskolan, bl a p g a det nya bristfälliga systemet av s k val av utbildningar/inriktningar...

    Mycket tacksam för snart svar på dessa viktiga frågor!

    M v h,
    John

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag ska försöka svara på dina frågor i den fina turordning du gjort:

    1. Hur ska man gå till väga för att söka gymnasieutbildning på nytt nu till HT 2114? Kan man använda den gamla koden för att söka, eller vad krävs? När senast måste man söka?

    Svar; Eftersom du inte skriver vilken stad/kommun som sonen söker i så kan jag inte hjälpa dig med exakta valdatum. Det vanligaste är dock att valet sker i slutet på januari till mitten på februari med omval i april-maj. Jag föreslår dock att du kontaktar sonens Syv på den skola han gick på alternativt den person som är ansvarig för ungdomar under tjugo som inte går på gymnasiet. Som jag förstår av fråga fem så har ni redan kontakt med kommunen. Sonen måste få ett aktuellt lösenord men bör väl även få vägledning inför det nya försöket på gymnasiet.

    2. Finns det möjligheter, om så krävs, att han kan förbättra sina betyg till dess?

    Svar: Sonen kan dessvärre bara läsa gymnasiekurser via gymnasiets olika program. Kolla dock med ert lokala gymnasium om sonen kanske kan självstudera i vissa kurser under våren och göra så kallade prövningar på gymnasiet. Eller så har kommunen andra lösningar - därför är det viktigt att ni får adekvat vägledning i de alternativ som finns under våren - svårt för mig att bedöma.

    3. Hur är det med folkhögskola? Det är en skolform där man verkligen växer som människa, samtidigt som man lär sig mycket på flera olika nivåer. Jag vet ju att, på samma sätt som kommunen nu har ansvar för att se till att Adam får någon passande utbildning, så har densamme möjlighet att få statsbidrag för elever till folkhögskola som är yngre än 18 år. Vilka utbildningar/folkhögskolor kan tänkas ta emot elever som är 16-17 år? Hur går det till med statsbidraget?

    Svar; Håller med dig fullkomligt i allt du säger när det gäller Folkhögskola. Vissa Folkhögskolor tar emot ungdomar under arton - dock finns då ofta någon form av avtal med kommunen eller så beviljar kommunen detta utifrån olika skäl som kan finnas. Även detta är således något att diskutera med er kommun.

    4. Vilka andra möjligheter finns - förutom gymnasier och folkhögskolor? Praktik e d?

    Svar; Ofta är praktik ett alternativ - men då har man den via sin gymnasieskola utifrån ett Åtgärdsprogram där man då Individanpassar programmet. Man praktiserar då under gymnasiets "tak" så att säga - viktigt när det gäller försäkringar mm. Kanske kan ni ta denna diskussion med skolan där sonen gick? En del elever har kontakter och jobbar under sin sabbatstermin.

    5. "Kommunen" skulle höra av sig ang. dess ansvar att hjälpa min son... Det har de inte alls gjort! Varför, tro? Det är ju alltfler som hoppar av gymnasieskolan, bl a p g a det nya bristfälliga systemet av s k val av utbildningar/inriktningar...

    Svar; Kommunen där ni är folkbokförda är ansvarig att erbjuda en gymnasieutbildning till sonen enligt lag så ge inte upp - kontakta dom igen! Åtminstone för att få lösenord och vägledning. Vägledning blir alltmer viktig i detta system av många val men där brister tyvärr många kommuner - i hela Sverige vill jag tillägga - enligt en statlig utredning.

    Jag hoppas jag var till någon hjälp även om mycket av informationsansvaret ligger på kommunen men jag kan även tycka att skolan som sonen hoppade av från bör stötta under ett omval.

    Hör gärna av dig igen om du tycker mina svar var ofullständiga - då försöker jag förtydliga mig. Lycka till!/Lena, Syv