Nathalie
    Hej jag har funderat på att gå el och energiprogrammet med inriktningen dator - och kommunikationsteknik.. Men frågan är: vad kan jag jobba med efter gymnasiet.. Finns det möjligheter att få jobb utan att ha vidareutbildat sig på högskolan, isf vilka yrken finns det och var i vilka ställen brukar man få jobb, och är det lätt eller svårt att få jobb efter gymnasiet? Vissa ställen står det att man kan bli t.ex. Nätverkstekniker men i andra ställen står det att man måste plugga vidare på högskolan för att bli nätverkstekniker.? Alltså jag förstår inget kan du va snäll och förklara kort hur arbetslivet kommer att se ut efter gymnasiet om man vill vänta med att plugga vidare på högskolan?????

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag ska försöka svara på dina frågor i turordning:

    1. Vad kan jag jobba med efter gymnasiet..

    Svar; Eftersom du lär dig att installera, administrera, underhålla och reparera dator- och kommunikationssystem så kan du t.ex. jobba med olika former av tekniskt support eller försäljning av olika sorters teknisk appartur, tv, datorer, mobiler mm.

    2. Finns det möjligheter att få jobb utan att ha vidareutbildat sig på högskolan, isf vilka yrken finns det och var i vilka ställen brukar man få jobb, och är det lätt eller svårt att få jobb efter gymnasiet?

    Svar; Jag har svårt att svara för hela Sverige tyvärr men generellt kan anställningsmöjligheterna variera mellan olika år och det beror på hur mycket företag och privat-kunder efterfrågar dessa tjänster. Väljer man en inriktning mot IT- och elektronikområdet så kan det tidvis vara svårt att hitta ett arbete eftersom det kan ställas krav på ytterligare utbildning efter gymnasieskolan.

    Exempel på arbetsplatser är olika företag som tillhandahåller tekniskt support eller försäljningställen med mobiler, datorer, tv, hushållsmaskiner mm

    3. Vissa ställen står det att man kan bli t.ex. Nätverkstekniker men i andra ställen står det att man måste plugga vidare på högskolan för att bli nätverkstekniker.?

    Svar; Nätverkstekniker är inte något man blir efter gymnasiet. Man kan plugga till nätverkstekniker inom Yrkeshögskolan som är som en högskola fast för mer praktiska yrken. Här har du en på Jensen t.ex. http://www.jenseneducation.se/JENSEN-vuxenutbildning/Utbildningar/Gymnasiala-yrkesutbildningar/Natverkstekniker/

    4. Alltså jag förstår inget kan du va snäll och förklara kort hur arbetslivet kommer att se ut efter gymnasiet om man vill vänta med att plugga vidare på högskolan?????

    Svar; Det är en ganska tuff arbetsmarknad för unga som bara har en gymnasieutbildning och inget nätverk och kontakter där man kan få hjälp att komma in i arbetslivet. Med vissa undantag - de som utbildar sig inom Fordon, Bygg, Svets och andra liknande bristyrken kan ha det lättare.

    Det är inte omöjligt att få jobb såklart - dom finns där men det kan kräva en del tid och engagemang, kanske jobba med sådant man egentligen inte vill men som ändå ger värdefull erfarenhet som i sin tur kan ge dig fördelar när du söker dig vidare. Jag rekommenderar dock att du kikar på Yrkeshögskolan som är en utbildningsorganisation som ger utbildningar med mycket praktik, inte är så långa och som riktar sig väldigt mycket dit jobben finns. Här kan du få veta mer;

    https://www.yrkeshogskolan.se/

    http://www.youtube.com/watch?v=fz3WmlyVtBg

    /Lena, Syv