Julia
    Jag går andra året på estetiska inriktningen dans. När jag valde gjorde jag det endast med vad jag ville, och tänkte inte mycket mer än att "det är ju högskoleförberedande" på vad som skulle hända sedan. Jag har ju insett nu att det krävs väldigt mycket av en om man ska komma in på vissa högskoleutbildningar, både i kursantal och i betyg. Jag är verkligen inte en elev med A i alla ämnen, långt ifrån. Jag har valt till matte 2b och naturkunskap 2, vilket jag förstått är något som är ett krav för många högskoleutbildningar att ha läst. Vi får dock bara 200 poäng att välja med, så kan inte välja till t.ex. matematik 3b eller så för att utöka ännu mer. Vad kan man göra om man inte har behörighet för vad man vill göra efter gymnasiet? Har blivit otroligt orolig över detta den senaste tiden och nästan funderat på att byta linje bara för att få "bättre" behörighet... Finns det sätt att läsa om / ta extra kurser efter gymnasiet? Hur lång tid tar det och får man studiemedel?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Julia, jag förstår att du är orolig om du inte vet om du kan komma vidare efter gymnasiet. Frågan är - vart vill du komma? Det är omöjligt att bli behörig till samtliga eftergymnasiala utbildningar under gymnasietiden /och för övrigt också - det skulle ta "tusen år" om skall läsa alla kurser som kan tänkas ingå i behörighet till vidare utbildning - t.ex. vill man bli lärare i Franska & Tyska, måste man läsa till nivå 3 i båda språken på gymnasiet minst/.
    På ES väljer man 700 poäng /200 p individuellt val och 500 p programfördjupningen/. Inom programfördjupningen får Matte 2b, 3b och 4 läsas och Engelska 7, Historia 3, Moderna språk, Psykologi 1, 2a och 2b.
    Varför ni bara fick välja 200 poäng, kan bero på - om din skola erbjuder en viss "profil" eller "kurser i block" som du valde på förhand eller så har din skola mycket begränsade möjligheter i att erbjuda valbara kurser /det kan bero på olika anledningar/. Det som din skola MÅSTE erbjuda dig: möjlighet att ta ut Gymnasieexamen. Det finns inga krav på att utbud av valbara kurser måste vara stor. En skola kan på förhand bestämma ALLA kurser som elever läser. Ofta görs det genom att skapa "profiler".

    Vad gör man om man efter gymnasiet upptäcker att man inte är behörig att söka den utbildning man vill? Jo, man söker kurser på komvux. För att ha rätt till Studiemedel, måste man läsa på minst halvtid /då får man halva studiemedel/ men det finns även åldersgräns: från 1 juli det kalenderår man fyller 20 år kan man få Studiemedel. Om man är yngre - är det för komvux studier Studiehjälp som gäller, dvs samma summa som du får som du får nu. för att ha rätt till Studiehjälp måste man läsa på HELTID. I fall du bara vill läsa en kurs på komvux, t.ex. Matte 3 - det tar 5 veckor på heltid - kan man anmäla sig till flex eller distans och läsa på heltid. I annat fall, om man vill läsa skolförlagd, kan man läsa 4 stycken 100 poängskurser under 20 veckor - det är också heltid - eller 8 stycken kurser under två terminer.

    Jag råder dig titta in på www.studera.nu där alla högskoleutbildningar finns
    och även på www.yhguiden.se där alla yrkeshögskoleutbildnignar är presenterade.
    Utbud av högskoleutbildningar är ganska stabil - samma utbildning körs på samma högskola i många år men yrkeshögskoleutbildningar följer arbetsmarknaden: de uppstår om det finns behov och lägs ner när marknaden är mättad på just den kompetensen, därför bör man titta efter yrkeshögskoleutbildningar lite då och då - och extra noga tittar man just när det blir dags att söka.
    Det som är jättebra: oberoende antagning till högskola & yrkeshögskola. Du kan söka till båda och i fall du får plats på båda, väljer du sen. T o m är det inte omöjligt att läsa dem samtidigt - t.ex. om en av utbildningarna är på halvtid/kväll eller på distans.

    Om du hittar några eftergymnasiala utbildningar som du blir extra intresserad av - hör av dig igen, så kan vi tillsammans titta på vad det är för behörighetskrav som ställs och lägga upp en plan på hur du kan uppnå den behörigheten på bästa sätt.

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare