Elias
    Hej, jag har kommit in på Estetiska programmet, estetik och media som jag börjar nu till höst.

    Så jag har läst lite på andra forum och många säger att man knappt får kompetens till högskolan samt att man knappt kan få jobb om man gått den estetiska linjen, så jag undrar vad ni vet/tänker angående det?

    Vad man kan "läsa" på högskolan efter det estetiska programmet?

    Jag har 2 planer för framtiden, vet inte riktigt vilken väg jag ska gå men här är båda planerna:

    1. Gå klart Media-linjen (med bra betyg) och sedan studera vidare Film produktion på något college i USA, och sedan satsa 100% på film. Detta kan vara en svår väg då jag vet hur svårt det är i film branschen.

    2. Gå klart Media-linjen (med bra betyg), och sedan gå jurist-linjen på någon högskola i Sverige, sedan satsa på att bli advokat.

    Så jag undrar också om man kan gå vardera av dom här vägarna efter Estetiska programmet samt om man behöver topp-betyg eller om det räcker med "OK" betyg.

    Tack, MVH / Elias

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Elias,
    det var tråkigt att höga att det finns många negativa åsikter om det Estetiska programmet på Facebook & andra hemsidor.
    Jag tycker att det är ett bra program, som ger många möjligheter till vidare studier på eftergymnasial nivå.
    Du har funderat på två olika alternativa vägar att gå efter gymnasiet. En av dem är att utbilda dig till advokat i Sverige. Grundutbildning till advokat är Juristprogrammet på Universitetet.
    Behörighet till Juristprogrammet är Grundläggande behörighet + Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. På det estetiska programmet får du behörighet till att utbilda dig till jurist (under förutsättningen att du uppfyller krav för Gymnasieexamen = tillräckligt många godkända kurser).
    Du kan läsa om det Estetiska programmet här http://www.gymnasieguiden.se/program/ES och längst ner på sidan finner du en länk till programplanen.
    Du frågar om det är väldigt höga betyg som krävs för att komma in på juristutbildningen och svar är JA, det brukar krävas väldigt bra betyg.
    På länken http://statistik.uhr.se/ kan du se Antagningsstatistik. Antagningspoäng varierar från år till år och skiljer sig på olika Universitet, men det brukar krävas högsta betyg i samtliga gymnasiala kurser, men det räcker inte ens med det, utan man måste också ha några Meritpoäng för att komma över 20.0 i betygsgenomsnitt. Här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser kan du läsa om vilka kurser som ger Meritpoäng.

    Ang. det andra alternativet: att gå en film utbildning på någon college i USA, så brukar det vara fullt tillräckligt med en svensk gymnasieexamen för att ha allmän behörighet till högskolestudier utomlands, dock råder jag dig ta kontakt med den college, som du vill söka till för att i förväg ta reda på om de ställer några speciella krav på sökande (det kan t.ex. vara så att man måste genomgå en test i engelska och/eller skicka in arbetsproverna, t.ex. en kort inspelad av dig film).

    Jag föreslår att du tittar in på länkarna som jag skickar i mitt svar nu, funderar lite mer & återkommer om du vill ha en mer detaljerad förklaring eller om du har andra frågor.

    Önskar dig ett fortsatt fint sommarlov & lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen,
    undrar om du känner till Yrkeshögskoleutbildningar? De är mindre kända än högskole/Universitetsutbildningar, vilket är jättesynd för att det finns många bra utbildningar inom olika branscher på Yrkeshögskolan. Utbudet av YHutbildningar är inte konstant, utan ändras utifrån arbetsmarknadens behov.
    Du kan - för att vidga perspektiv & bekanta dig med några YHutbildningar - titta in här http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=8&Municipality.county=&Education.text=producent&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.length=&Instance.available_slots=0
    Just nu finns det sex utbildningsalternativ att söka inom Juridik, info- finns här http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=7&Municipality.county=&Education.text=&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.length=&Instance.available_slots=0

    Du, som är intresserad av filmskapandet, kan finna den här utbildningen http://www.yhguiden.se/utbildning/brobygrafiska-utbildning/visuell-grafisk-kommunikator vara ett möjligt alternativ för dig att söka efter gymnasiet.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV