Hemlig

    jag går andra året i natur inriktning samhälle och jag vill plugga vidare inom företag, jag vill veta hur företag fungerar samt hur man startar upp samt hur man ska kunna utveckla företag och liknande, som rådgivare eller något i den stilen dock vet jag icke på vart och vad jag ska kolla på för skolor samt program, skulle ni kunna hjälpa mig? samt jag vet ej vilka ämnen jag kommer behöva samt poäng

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hemlig;

    i årskurs 3 kommer du behöva göra Gymnasiearbete, så varför inte välja temat: Företagsutveckling: vem jobbar med det och vilken utbildning som krävs för det? (jag tycker det passar bra till din nuvarande utbildning NA/inriktning Samhälle... men glöm inte att temat för GA måste godkännas av din handledare på skolan!). Du behöver lägga ner ca 200 timmar på ditt gymnasiearbete och under den tiden kommer du ha gott om tid för att ta reda på mycket inom "företag och företagsutveckling" + du kommer få hjälp av din handledare.

    Allmänt om företag...
    Det finns många olika typer av företag: från en-mans till stora internationella företag och man startar, driver och utvecklar dem på Olika sätt: beroende på deras storlek, på vilken bransch som de verkar inom, på de lagar och regler som finns i det landet som företaget startar, på konjunktur-läget mm och m.fl...
     Kika gärna på många olika yrkespresentationer som på olika sätt har med "företag" att göra:
    VD
    CEO
    Konsult
    Sakkunnig-rådgivare-förhandlare
    Organisationsutvecklare
    Verksamhetsutvecklare
    Verksamhetsiedare-chef
    entreprenor-egenforetagare
    gårdsbutiksföretagare
    hunddagisföretagare