Anna
    Hej! Jag går andra året på handelsprogrammet och det var ju inget jag ville gå egentligen. Jag klarade inte matten i 9:an och valde att gå handelsprogrammet där jag fick plugga upp matten som jag nu har klarat istället för att läsa upp matten i ett år och sedan söka till ekonomi programmet. Jag ville egentligen gå ekonomi juridik och sedan plugga vidare till jurist.
    Jag undrar nu hur det kommer bli för mig efter gymnasiet om jag vill plugga till jurist, jag antar att jag måste plugga upp visa ämnen som jag inte har för att sedan kunna börja plugga. Jag har valt högskoleförberedande kurser nu i tvåan.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Anna!
    Juristprogrammet är en högskoleutbildning och kräver grundläggande behörighet + för särskild behörighet: godkända betyg i samhällskunskap 1a1 och 1a2 samt historia 1a1 och 1a2.

    Bra att du välde kurser för grundläggande behörighet, men du kommer även behöva ta ut examensbevis och i det ingår matematik 1 med godkänt betyg som obligatorisk kurs. Alltså, går inte ta ut examensbevis från gymnasiet (eller från komvux) utan att få godkänt betyg i matematik 1. Du kan se kraven för examensbevis på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Som vi ser i Programplanen för HA, ingår inte mer samhällskunskap och historia än endast 1a1.
    Om du kan inom Individuellt val välja Samhällskunskap 1a2 och Historia 1a2, gör det; för att godkända betyg i de kurserna kommer du också behöva - för behörighet (särskild) till juristprogrammet.
    Om du inte blir behörig på gymnasiet kan du efter gymnasiet söka läsa på komvux. Samhällskunskap 1a2 läser man på heltid på 2,5 veckor och lika långt tar det att läsa Historia 1a2; alltså kan man på heltid, läsa de 2 kurserna på fem veckor.

    Studie- och yrkesvägledare