Nora
    Hej,
    Vi har planer på att flytta utomlands, till Brasilien. Vår dotter går just nu i klass 8. Om vi flyttar till sommaren skulle det innebära att hon går klass 9 och även 1:a gymnasieåret i Brasilien, troligtvis på en amerikansk skola. Hur blir det när hon kommer tillbaka? Hur kan hon fortsätta att gå på gymnasiet i Sverige? Hur uppnår hon behörighet? Vad behöver vi tänka på ?
    Med vänlig hälsning, Nora
    • Julia : Hej Nora! Vi hoppas du fick svar på dina frågor från oss! Vi önskar din dotter stort lycka till i hennes studier! Mvh Julia SYV på Fragasyv.se

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, jag skall samråda med kollegorna och återkommer. Spontant tycker jag att det skulle vara enklast om din dotter kunde läsa för behörighet till IB programmet som är ett tvåårigt gymnasieprogram som har samma utbildning i ca 125 olika länder och som ges på engelska. I så fall skulle hon kunna hoppa in i åk2 på IB här i Sverige utan problem. Ett annat sätt är att göra prov i de olika behörighetsgivande kurser vid ankomst till Sverige och i fall ngt fattas, läser hon upp det på t.ex introduktionsprogrammen, IM. Tredje variant är att hon skulle kunna gå åk9 vid ankomst till Sverige eller i alla fall vårterminen i åk9 och söka till gymnasiet sen. Det finns fördelar i att vara äldre än klasskamraterna. Vid repetition är chanserna stora att få höga betyg och tillgång till just den gymnasieutbildning som man önskar sig. Om jag får ngt mer förslag från en kollega, återkommer jag i så fall! Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Nora,
    se på http://www.gymnasieguiden.se/program/IB om den internationella gymnasieutbildningen som finns i många länder och är framtagen just för sådana situationer när ungdomar flyttar från ett land till ett annat - så att de kan fortsatta sin utbildning i ett annat land.
    Jag skulle säga att detta är min första och bästa rekommendation: att satsa på IB i fall man vet att man kommer att flytta under sin gymnasietid. I Sverige känner vi till 30 skolor som erbjuder IB och ni kan titta på presentationerna här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=17&vocation=&variant=&county=&order=school
    Ni kan ta kontakt med den skolan som ligger på pendlingsavstånd från bostaden som ni kommer att ha i Sverige efter ankomst (efter er utlandsvistelse) och be dem om råd hur er dotter på bästa sätt blir behörig till åk2 på IB under sina studier i Brasilien. IB är en 2 årig utbildning och första året är förberedande, år 2 och 3 är "det riktiga IB".
    I fall er dotter vill gå på ett "vanligt" dvs ett nationellt program, måste hon bli behörig och vilken behörighet som krävs står här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet det är olika krav till olika program.
    Språket tänker jag också på. På en amerikansk skola i Brasilien lär det inte undervisas på svenska, gissar jag på. I fall er dotter vill senare läsa med svenska som undervisningsspråk - måste hon på ngt. sätt lära sig alla begrepp och termer på svenska - dvs "skolspråket" som man använder när man löser ekvationer t.ex.
    Fördelen med IB i detta fallet är att undervisning är på engelska och utbildning är densamma i alla länder. Er dotter blir behörig att söka till högskola/universitet i Sverige efter IB. Mer om detta finns att läsa på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/
    Vänligen
    Peter SYV