Tania
    Om jag vill utbilda mig inom kriminologi så måste jag ta 1. Ekonomi juridik eller 2. Samhällsvetenskap. Min fråga är vilken linje är bäst för att kunna fördjupa mig till att bli T.ex. Kriminalinspektör. Efter gymnasiet så vill jag gå på högskola och universitet vilken linje är bäst till en bättre utbildning, hur ska jag söka dit och vad händer om jag ej kommer in i universitet/högskola.

    Tack i förväg för svar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Tania!

    Det är inte nödvändigt att gå just Ekonomi, juridik eller Samhällsvetenskapsprogrammet för att kunna läsa Kriminologi på högskola/universitet, men det är en bra väg att gå. Dock kan du bli behörig även på andra gymnasieprogram.

    Det kan var fördelaktigt att söka i första hand till en gymnasieskola som erbjuder profil "Kriminologi" för att då kan du redan under gymnasiet testa på hur det är att läsa det ämnet.

    Se om det är för långt för dig att pendla till de här skolorna eller om de ligger så pass nära /eller i alla fall någon av skolorna/ att du kan söka dit:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/taby-enskilda-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/kungsholmens-vastra-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/drottning-blankas-gymnasieskola-stockholm

    Det är bra att du tänker på lång sikt och planerar för eftergymnasiala studier redan nu.
    Om du blir behörig till högskolestudier, men ej kommer in på grund av för låga betyg, kan du satsa på högskoleprovet och försöka komma in på resultatet av högskoleprovet.

    Annars så finns det yrkeshögskola, folkhögskola, söka jobb eller gå på praktik - efter gymnasiet.
    Bra information för dig som vill söka vidare utbildning efter gymnasiet finns på http://www.fragasyv.se/info/om-att-soka-utbildning-pa-eftergymnasial-niva

    och om vad man kan göra efter gymnasiet kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet

    Till högskola/universitet får man söka 20 olika alternativ samtidigt. Om du inte kommer in på din drömutbildning, kanske du kommer in på någon annan utbildning. Du kan sedan söka till din drömutbildning varje termin och i fall du kommer in, byter du.

    Samtidigt som du - efter gymnasiet- söker till högskola, kan du söka många olika yrkeshögskoleutbildningar och många olika jobb. På så sätt ökar du dina chanser att få flera alternativ att välja mellan: om du får mer än en utbildningsplats och jobb samtidigt - kan du senare bestämma vad du tackar ja och nej till.

    Jag råder dig läsa info på länkarna (se ovan) och sedan kan du höra av dig igen om du har vidare frågor.
    Lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare