Andreas
    Hej!

    Jag har två frågor. När man gått klart ett tekniskt basår på ett lärosäte, söker man efter i B1 gruppen eller B2?

    Den sista frågan är att hur många utökade kurser får man lov att ha i sitt betyg. Lättare sagt, finns det någon gräns på hur många kurser som får lov att vara utökade? Då jag läser 3000 p.

    Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anderas!
    Om den högskoleutbildning du söker till efter basåret kräver (för särskild behörighet) de kurser som ingick i basåret, då har du Kompletterat för behörighet och utan komplettering är obehörig; därför kan du endast prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    Ang.utökade kurser i examensbeviset så finns det inga bestämmelser på antal U-kurser utan alla kurser som ej ryms inom gymnasieprogrammets 2500poäng bör i examensbeviset stå med markering U, som betyget "utökning".

    Studie- och yrkesvägledare