Kimia
    Hej,
    vill ha en beskrivning på vad jag ska satsa på efter att jag fått ut gymnasieexamen från VO,för att komma in på läkarlinjen?,och hur ska jag gå tillväga på bästa möjliga sätt?.
    Tacksam för svar!
    Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    om du under gymnasiet får Grundläggande behörighet till högskolestudier (godkända betyg i Svenska/Svenska som andraspråk 2 och 3 samt i Engelska 6) + godkänt betyg i Matte 2a - kan du söka Naturvetenskapligt basår på högskola/Universitet.
    Om du kommer att sakna någon av ovan nämnda betyg, söker du till komvux för att komplettera.
    Samtidigt så råder vi dig göra högskoleprovet varje vår och varje höst och träna på det mellan provtillfällena.
    Det är mycket bra att söka jobb också - i fall du inte skulle komma in på t.ex. Naturvetenskapligt basår, då jobbar du tills du har möjlighet att söka till nästa antagningstillfälle. Arbetslivserfarenhet kan eventuellt också hjälpa dig komma in på högskola/universitet (om det blir alternativ antagning).

    Det är det bästa råden som vi kan ge dig.
    Önskar dig stort lycka till!
    Julia SYV