Elev

    Hej. Jag läste ett samhällsvetenskapligt program och har läst upp alla naturämnen. Hur räknar jag ut mitt betygsnitt för den kvot om jag skulle söka till läkarprogrammet? Vilka kurser får vara med när jag räknar ut ett snitt? Betyg jag har läst upp efter gymnasiet: Fysik 2, biologi 2, kemi 2 & matematik 4c

    • Anna : Med "läst upp" menar du att du hade de kurserna i ditt examensbevis från gymnasiet men med lägre betyg och nu fick högre betyg i de kurserna? ... Eller: menar du att du i ditt examensbevis inte hade de kurserna och fick betyg i de efter gymnasiet (och inte hade ett tidigare betyg i de kurserna)?
    • Elev : Dem ingick inte i mitt examensbevis för det samhällsvetenskapliga programmet. Läste kurserna efter gymnasiet.
    • Anna :

      I examensbevis från SA kan naturvet.kurserna ingå som programfördjupning, som Individuellt val och som U-kurserna (utökat program), det är därför jag ställde frågan. :) Ska nu skriva svar till dig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kazuo!
    ditt meritvärde för ansökan till läkarprogrammet kommer beräknas så här: alla kurser från ditt examensbevis från gymnasiet (förutom betyget i gymnasiearbete) räknas in i ditt Jämförelsetal/snittbetyget + även betygen i kurserna Fysik 2, biologi 2, kemi 2 & matematik 4 kommer också räknas in (tillsammans med alla de betygen från ditt examensbevis).
    Om du har några meritpoäng/extrapoäng för t.ex Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 då kommer de merit/extra-poängen "plussas på" och du får fram ditt meritvärde. Om du inte har några meritpoäng, då blir snittbetyget (jämförelsetalet) = meritvärdet. Och med det meritvärde prövas du i BII, kompletteringsgruppen (detta för att du - för att bli Behörig (du saknade Särskild behörighet) var tvungen att komplettera med betygen i Fysik 2, biologi 2, kemi 2 & matematik 4).