oliver

    Hej! Jag har precis börjat på universitet (tekniskt basår). Jag gick en sommarkurs på Stockholm universitet och klarade den ej. Saknar 0.4 HP enligt CSN och de ska göra en omprövning. Är lite orolig och undrar vad som kommer hända. Kommer jag kunna få ut CSN, eller kommer jag behöva hoppa av för att jag saknar så lite? CSN är lite oklara och inte så snabba när man försöker fråga dem tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver,

    FR¨GA SYV  beviljar inte studiemedel. Det gör CSN. Du skriver om att behöva "hoppa av". Du har din utbildningsplats och det är inte förbjudet att studera även om man inte får studiemedel under första tiden... du borde kunna få "tillbaka" studiemedlet när du uppnår tillräckligt antal godkända poäng.
    FRåGA SYV kan inte påverka vilket beslut CSN tar. Om du inte klarar dig ekonomiskt utan studiemedel och därför inte kan studera - är det mycket tråkigt och vi beklagar det, men tyvärr ligger det utanför vår kompetens och vi har ingen möjlighet att hjälpa dig med just den frågan.
    Tips! se om du kan skaffa dig extrajobb vid sidan av studier. Fråga vänner och familj om tillfällig ekonomisk hjälp.
    Jag tänker också så här: om du hoppar av studierna - får du då någon inkomst? Om inte - så kanske det är lika bra att läsa, även om du inte får studiemedel.
    Vänligen
    ANNA