Leo
    Hej!
    Jag har fortfarande ett år kvar till mitt gymnasieval men jag skulle gärna vilja veta vilken linje som passar mig innan det är dags för val. Jag anser att jag har bra betyg (295 meritvärde just nu). Jag har A i alla SO-ämnen så det blir ju bra om jag väljer ekonomi. Mina betyg i NO-ämnena är också bra. Matte är ett av mina favoritämnen då jag gillar att lösa problem. Jag gillar att ha koll på samhället och har lätt för samhällskunskap och att se mönster. Jag vill helst plugga vidare efter gymnasiet och i framtiden så vill jag jobba inom ett område där det är lätt att få jobb (om ca. 10-20år). Lönen är självklart en viktig faktor också. Förlåt om frågan blev lite oklart formulerad men jag vill bara veta vad ni tycker passar mig, TK eller EK.
    MVH Leo
    • Peter : Ett tips: gå på öppet hus på några gymnasieskolor redan i år, många skolor (inte alla, dock) håller öppet hus under april-maj. Även om du går i åk8 är det OK att gå på öppet hus. Då har du "mer kött på benen" & har bl a info som du kan "bearbeta" under sommarlovet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Leo!

    Jag vill tipsa dig om http://www.gymnasieguiden.se/testet som kan ge dig en uppfattning om vad "dator tycker" du skall gå för program. :-)

    Du står i valet & kvalet mellan Teknik och Ekonomi, men jag tänkte direkt på Naturvetenskapsprogrammet när jag läste din fråga. Jag råder dig att läsa om NA http://www.gymnasieguiden.se/program/NA som har två inriktningar och du kan även titta på programplanen på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf för att se vilka kurser som får läsas som programfördjupande .

    Du får gärna höra av dig när du har gjort testet och läst om NA, så får vi prata vidare...

    ANNA