Elsa
    Hej! Jag är intresserad av att studera ekonomprogrammet för att sedan jobba som miljöekonom. Dock så har jag märkt att det finns flera inriktningar. Exempelvis om jag ska plugga vid Uppsala finns ekonomisk historia, företagsekonomi, handelsrätt, nationalekonomi och statistik. Är det någon av dessa som passar mer om jag vill jobba just som miljöekonom?

    Sen så undrar jag även skillnaden mellan en ekonom och civilekonom?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, de flesta ekonomiyrken är i Sverige, icke reglerade. Detta gäller även yrket Miljöekonom vilket betyder att det inte finns några strikta krav på vilken utbildning man ska ha. Av de inriktningar som du nämner i din fråga är min gissning att nationalekonomi (i första handI och företagsekonomi eller statistik (i andra hand) passar bättre än de övriga, men annars så skulle jag rekommendera att vid sidan av ekonomiprogrammet läsa miljövetenskap på något sätt - kanske genom fristående kurser samtidigt som du läser ekonomiprogrammet eller efter att du är klar med ekonomiprogrammet.Samråd också gärna med studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges. Se också i jobbannonser - om du hittar att ngn söker anställa en miljöekonom, vad som arbetsgivare uppger om vilken utbildning hen önskar att sökande har.