Ida
    Jag har valt estet media som första och ekonomi som andra. Funderar dock nu på att byta plats på dessa val. Vet inte om det är bäst att gå ekonomi eller satsa på media? Tänker att media är väldigt inriktat och ekonomi lite bredare om man inte riktigt vet vad man ska göra... Jag har bra betyg och hyfsat hög meritpoäng så känns typ onödigt att kasta bort det på estet, men samtidigt verkar estet roligt...

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Fundera lite om det inte är ännu bättre att välja ett yrkesprogram för det är det allra bredaste:man kan få jobb direkt efter gymnasiet eller läsa på högskola eller på yrkeshögskola ...

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida!

    om man jämför Estetiska programmet, se programplan här >>

    men Ekonomiprogrammet, se programplan här >>

    så ser man att de skiljer sig på några "punkter".

    1. matte - man läser mer matte på Ekonomiprogrammet och speciellt mycket mer matte på inriktningen "ekonomi" på EK

    2. på Estetiska programmet är det fler valbara kurser och på Eskonomiprogrammet är det fler obligatoriska kurser. Och lista på kurser som får läsas på ES som Programfördjupande är mycket längre än motsvarande lista för EK. Men det är ganska mycket upp till en gymnasieskola att svara på frågan om exakt vilka valbara kurser som kommer att erbjudas välja mellan (gäller både programfördjupningar och kurser inom Individuellt val).

    Det som man inte ser i programplaner, men som ofta gäller: på Ekonomiprogrammet har man ofta möjlighet att testa på driva UF-företag, men det får man inte på Estetiska. Gymnasiearbete måste handla om "de rätta saker" :) och läser man på Ekonomiprogrammet skriver man om Ekonomiska ämnen och om man går på Estetiska programmet, skriver man om "estetiska ämnen" i sitt Gymnasiearbete, men många ggr går att skriva om "gränsfall" - t.ex. välja tema "Vad kostar Kultur?" och här måste man förklara vad "kultur" är och "beräkna vad det kostar". :) Det kanske inte är det bästa exemplet, men jag vill påvisa att det finns ämnen som ligger på gränsen mellan två (eller flera olika) ämnesområden och är man intresserad av både Estetiska ämnen och Ekonomiska ämnen, kan man försöka rikta sin utbildning mot "det andra ämnet", dvs om man går på EK - rikta mot Estetiska ämnen och tvärtom, om man går på Estetiska programmet: välja mer matte + skriva gymnasiearbete om "estetik OCH ekonomi".

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Återkom om nya frågor dyker upp! och Lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA