Prietha
    Jag har enda sen 7an velat gå ekonomi och varit 100% säker på detta och valde även ekonomi som mitt förstahandsval, och jag kom in. Men efter att ha haft nationella i kemi där jag verkligen har pluggat inför det så börjar jag tycka att kemi är intressant och roligt och tycker sedan tidigare om biologi, hur kroppen fungerar osv. Tycker även om att labba men hatar verkligen fysik och förstår det inte alls. Jag ser aldrig framemot no-lektionerna och tycker bättre om so-ämnena än no men tycker det är sjukt fascinerande med atomer och hur hjärtat fungerar och den här "aha" känslan man får man när verkligen fattar älskar jag. Matte är ett av mina favoritämnen men jag är inget geni och brukar ibland hamna efter dom andra så jag måste ta hem och plugga.

    Jag har ingen aning om vad jag vill jobba med efter studenten, så just därför kanske jag bör välja natur då det är den bredaste linjen och jag har läst att man kommer ha nytta av de svårare mattekurserna även om man blir t,ex ekonom. Det enda jag vet är att jag vill hjälpa andra och göra nytta, vill ha ett jobb som jag tycker är roligt och där jag känner mig behövd. Läkare har jag länge funderat över och det kan jag endast bli om jag går natur men jag är inte 100% säker och man måste ha toppbetyg för att komma in på läkarlinjen, vilket jag inte tror att jag kommer ha om jag väljer natur. Ekonomimatten är lättare och jag har aldrig haft företagsekonomi, privatjuridik etc förut så jag vet inte om jag kommer gilla det eller inte men samtidigt så kanske jag ångar mig i tvåan att jag inte valde natur?

    Idag har jag 305 i meritpoäng och A i kemi och B i matte, fysik och biologi. Jag är väldigt orolig över om jag ens skulle klara natur då jag inte riktigt hängde med på no-lektionerna fram tills i 9an och jag vill inte spendera hela min fritid på att plugga.

    Skulle vara jättetacksam för ett svar!
    • : Hej! Du säger att matte är ett av dina favoritämnen ( och i så fall enkelt). Matte har ju mycket "logiskt" tänkande, och det är mycket att hålla reda på. Visst, du kanske har de där veckorna det inte blir sådär perfekt, man kanske har något annat att prioritera, vilket gör att man hamnar efter. Huvudsaken är att du tycker att det är enkelt. Och sedan säger du själv, att just lösa de där uppgifterna på NO:n och liksom förstå ett samband är riktigt kul. Många har svårt just det där med "sambands-tänkandet", att verkligen förstå fakta och kunna föra egna resonemang och diskussioner. Du vet heller inte vad du vill jobba, men att jobba med människor och att kunna göra skillnad är viktigt för dig. Precis som du säger, läkare är ett sådant yrke, men med höga antagningskrav, men det finns flera andra jobb där man jobbar med människor med lägre antagningskrav. Socionom, lärare, sjuksköterska är några yrken där antagningskraven är medel och det finns goda jobbchanser efter examen. Du nämner att SO också är ämnen du gillar, och där är det också viktigt att se samband, kunna diskutera för och nackdelar med en grej m.m. Just ekonomiprogrammet är, som du säger, inriktat för att läsa något ekonominriktat program på högskola. Men samtidigt vet du inte om de övriga ämnena är något du är intresserad av. Dock tror jag att alla kurser på respektive program har samband med varandra, vilket leder till att om du gillar huvudämnet (i detta fall matte) så kommer du ofta tycka om resterande kurser på det programmet. Du har väldigt höga betyg, och är en av de som presterar och "vågar" satsa på skolan, men vet att fritid är viktigt för dig. På det sättet tror jag att du har en viss struktur i ditt skolarbete (att du redan vet vilka ämnen du behöver plugga efter skolan). Även om fysik är lite tråkigt (vilket jag själv håller med om) så verkar majoriteten av de naturvetenskapliga ämnerna intressera dig. Du verkar prestera bra i andra ämnen, vilket leder till att de vanliga ämnerna (engelska, svenska samhällskunskap) troligtvis inte kommer vara en större match för dig. Nu är jag ingen SYV (14 år så :D) men om jag skulle rekommendera något vore det Naturvetenskapsprogrammet. Du är behörig till nästan alla program på högskola + att du kan ändra ditt yrkesval från lite vad som helst och inte vara låst på ett yrke. Om du går ekonomi, så ska du ändå veta att du kan plugga på komvux/basår för behörighet, så det är inte "kört" om du går EK. Men att redan i ung ålder börja plugga svåra ämnen är bra (hjärnan är mer aktiv eller nåt). Du har lättare att minnas saker e.t.c. Sedan är du ju behörig direkt efter gymnaiet, och du slipper plugga kemi, biologi och matte efter gymnasiet. Det är bättre att plugga när du har dina kunskaper fräscha! Men det är upp till dig! Vet du att du vill plugga något ekonomiinriktat efter gymnasium, och kan tänka dig att plugga komvux/basår efter examen om du ändrar dig är ekonomi passande. Vill du satsa redan nu, och utveckla dina grundskolekunskaper nu när de är som nyast, så väljer du Natur. Vad du än gör, hoppas jag att du blir nöjd över ditt val i år, och önskar dig ETT STORT lycka till i fortsatta studier. MVH,
    • : Om du väntar en liten stund svarar en "riktig" SYV. De kan har en annan idé :), så kan du jämföra programmen utifrån olika perspektiv!
    • : Haha, det visade sig vara helt tvärtom från det jag sa :D (om man ser det SYV skrivit här nedan) ! Får hoppas i alla fall att du väljer något som du är nöjd med i slutändan :) ! MVH,

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Prietha!

    Jag tycker att du kan kanske läsa kemi och biologi - inom individuellt val och du kan även fråga på skolan om du kan läsa ännu mer kemi och biologi - som "utökade kurser".

    Eftersom du inte gillar fysik så mycket, kanske det inte är en jättebra idé att välja Naturvetenskapsprogrammet i första hand där du måste läsa Fysik som en obligatorisk kurs. Och det är en ganska stor kurs á 150p. De allra flesta gymnasiekurser är annars á 100 poäng.

    Jag skall även samråda med mina kollegor imorgon och i fall vi kommer på ngt. bättre svar än det, som jag ger dig nu, återkommer vi i så fall.

    Annars så tycker jag att Ekonomiprogrammet är ett bra val för dig utifrån det du berättar.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    ANNA