Agnes

    Hej, jag går just nu I nian och har hyffsat länge varit insatt på ekonomi- entreprenörskap, eftersom jag vill läsa economics och business administration eller fashion journalism på universitet. Alla säger också att natur är väldigt jobbigt, så för mig kändes det skönt att kunna läsa mer av de kurser jag ville och inte behöva stressa över NO- ämnena lika mycket. Dock pratade jag med en kompis igår som vill gå samma skola som jag fast naturvetenskap- naturvetenskap. Hon sa att jag kommer ångra mig om jag väljer ekonomi då utbildningen på natur är bättre och att det är större chans att jag kommer in på de universitetsprogram jag vill då. Är det sant? Jag trodde det var en fördel att gå ekonomi på gymnasiet om jag ville studera det på universitetet men det är kanske inte så? Vill verkligen gå just det programmet men vill också komma in på ett bra universitet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes,
    vid ansökan till svenska högskoleutbildningar är det ingen som tittar på vilket program du gick på gymnasiet, utan du konkurrerar med en siffra som uträknas på snittbetyget som heter Jämförelsetal + ev meritpoäng om man har några, annars blir jämförelsetal = meritvärde och det är med meritvärdet som man konkurrerar i betygsgrupper. Meritvärde som man kan ha är max 22,5 av dem 2,5 merit (extra-) poängen och 20.0 i max jämförelsetal (det är om man har alla A-betygen i alla kurser på gymnasiet som man har snittbetyget på 20.0).
    Men det är endast behöriga sökande som deltar i konkurrensen. För att bli behörig behöver du examensbevis, godkända betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6 samt i kurser som krävs för särskild behörighet till just din högskoleutbildning. Ekonomiutbildningar på svenska lärosäten brukar kräva godkända betyg i samhällskunskap 1b och i matematik 3.
    Kursen samhällskunskap är obligatorisk på alla högskoleförberedande gymnasieprogram.
    Kursen matematik 3 läses på Teknik-, Naturvetenskapsprogrammet och på inriktningen Ekonomi på EK. På andra program kan det vara möjligt att läsa matte 3 som en valbar kurs.

    NA ingår kurser i fysik, kemi och biologi som obligatoriska kurser. De kurser kommer du inte behöva för särskild behörighet till de utbildningar som du säger att du är intresserad av att läsa efter gymnasiet. Om du gillar naturvet.ämnena och matte är det jättebra att läsa på NA.

    inriktningen Ekonomi på EK brukar man få möjlighet att testa UF-företagande. Se gärna information på gymnasieguiden.se/uf-foeretag