Angelica
    Jag har ungefär 267 i meritpoäng och har ganska stora krav på mig själv. Nu när jag börjar 9:an snart ska jag försöka göra allt för att få så bra betyg som möjligt. Efter gymnasiet så ska jag studera vidare, och därför har jag som mål att få toppbetyg. Så att jag kan komma in på det jag vill. Jag vet inte vad jag vill bli ännu och det är lite det som är problemet. Det enda jag vet är att jag vill ha ett välbetalt yrke. Jag skulle tänka mig vara chef för ett företag lika mycket som att vara t.ex läkare. Jag är väldigt ordningsam och gillar att planera och ha kontroll över saker. Och eftersom att jag satsar högt så vill jag gärna gå ut gymnasiet med A i alla ämnen (åtminstone de flesta iaf). Nu till frågan: Naturvetenskap är en väldigt bred linje, men innehåller väldigt mycket plugg. Frågan är om jag kommer kunna klara den linjen med A i allt när jag endast för närvarande bara har C och B i de flesta ämnen, och dessutom med tanke på om jag vill bli t.ex läkare (de tar ju oftast bara in dem med högst betyg). Ekonomiprogrammet är jag också intresserad av, däremot vet jag inte riktigt vad man kan bli av den linjen då det är ett mindre urval av utbildningar, och eftersom att det är svårare att få jobb nu för tiden är jag inte lika säker längre. Däremot så tror jag inte det blir några problem med själva gymnasieprogrammet, ekonomi verkar vara ganska roligt och jag tror faktiskt att med rätt studieteknik så kan jag uppnå mitt mål med A i allt.
    Jag vill både ta naturvetenskap och ekonomi. Ekonomi tycker jag dock är en aning intressantare men naturvetenskap är ju bredare och det får mig att tveka på om jag inte ska ta naturvetenskap ändå. Som sagt så vet jag inte vad jag vill bli, bara att jag vill ha ett välbetalt jobb. Ska jag ta naturvetenskap eller ekonomi? Vilket verkar bäst för mig?
    Tacksam för svar! :)
    • : Ta den som verkar roligast! Om du ändå ska plugga programmet i 3 år så är det ju viktigt att det är något som du tycker är intressant och roligt.
    • : Egentligen tycker jag båda linjerna är lika roliga, bara det att naturvetenskap kanske är lite mer svårare och det är typ det som oroar mig (att jag inte kommer klara linjen). Men ja jag får väl kolla lite närmare så kanske jag hittar rätt tillslut ;)
    • Liselotte : Bra att du är ute i god tid & letar efter info-... återkom gärna om du har fler frågor! vi håller tummarna för dig! SYV-gänget på Gymnasieguiden.se *L* ;-)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Angelica,
    du vet inte exakt vad du vill jobba med i framtiden men du vill ha ett välbetalt jobb.

    Som det ser ut just nu, så är det Nationalekonom & Ekonom som tjänar mest /med medellön på 85 600:-/månad.
    Läkare "hamnar" på fjärde plats med medellön på 58900 kr. i månaden.

    Du funderar på Naturvetenskapligt eller Ekonomiprogrammet.
    För att bli behörig att söka till Läkarprogrammet på högskolan måste man ha följande: Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4.
    Om du tittar på programplanen för Ekonomiprogrammet, se här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/EK.pdf
    så upptäcker du att det blir väldigt svårt att uppnå behörighet till Läkarutbildningen då Fysik & Kemi läses inte på Ekonomiprogrammet. Tillvalskurserna /Individuellt val/ utgör bara 200 poäng och de kommer du att utnyttja om du lägger till Matematik 3 och 4 /som också krävs för behörighet till läkarutbildningen/.
    Det är enbart Naturvetenskapligt program som innehåller alla de kurser som krävs för att bli behörig till Läkarprogrammet. (Man kan läsa Teknikprogrammet och om man väljer rätt inriktning samt lägger till en utökad kurs, kan man också bli behörig till Läkarutbildningen).
    I annat fall måste man komplettera på KomVux efter gymnasiet.

    Ang. vilket program som är bäst för dig:
    om du vill bli behörig till läkarutbildningen /utan att behöva komplettera på KomVux/ bör du välja Natur;
    om du tycker att Ekonomiprogrammet är intressant, råder jag dig att titta närmare på programplanen för det programmet, att gå på Öppet Hus på några skolor där Ekonomiprogrammet finns & dit du kan söka under å k 9 samt läsa på om olika Ekonomyrkena för att se om det är något av de yrkena, som lockar dig.
    Läs om yrket NATIONALEKONOM här http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D118&sv.url=12.78280711d502730c1800072
    och om övriga Ekonomyrken här http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D482&sv.url=12.78280711d502730c1800072

    Återkom gärna om du har fler frågor!
    Önskar dig fin fortsättning på sommarlovet!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Okej tack! Ska kolla på länkarna :)
    • Liselotte : Du kan återkomma med en ny fråga om du undrar över ngt. mer! Lycka till!
    • : Jag är väldigt intresserad av naturprogrammet, men också om ekonomiprogrammet. Fast det jag oroar mig över är om natur verkligen är så smart. Jag har som sagt C/B i de flesta ämnen, men krävs det inte högre betyg för att bli läkare? Jag oroar mig för att jag inte kommer klara av kursen och därmed få dåliga betyg. Vad ska jag göra?