Linnea
    Hej jag är 15 år och är lite osäker inför gymnasiumet. Tror jag vill gå på östra, rekommenderar du den? Kan du kanske också rekommendera några andra skolor'? Funderar antagligen att gå sam mik eller ekonomi ekonomi men är lite osäker på om jag vill läsa matte c? Tror du att jag kommer att klara det? Är lite osäker, än så länge går matten bra i 9an men känns som matte c kommer vara mycket svårt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea,
    om du är osäker kring matte, kanske är det bäst att söka andra program än Teknik och Naturvetenskapsprogrammet.
    Minst obligatorisk matte är det (av de högskoleförberedande program) på Humanistiska & Estetiska.
    Där är det bara Matte 1b en obligatorisk kurs.
    På SA, EK /inriktning Juridik/ är det Matte 1b och 2b som är obligatoriska.
    Inriktning på högskoleförberedande program /med undantag av det Estetiska/ väljer man till åk2.
    Om du t.ex. bestämmer dig för Ekonomiprogrammet och söker i första hand till en skola som erbjuder båda inriktningarna, kan du bestämma dig sedan - under åk1.
    Är den skolan som du kallar för "östra" http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/lunaskolan-ostra-gymnasium?
    För att kunna rekommendera några skolor, måste du berätta var du bor eller om du kan flytta till en gymnasieskola? Det finns, nämligen, ett antal Riksrekryterande utbildningar dit elever från hela Sverige söker, se här:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/marina-laroverket
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/apelrydskolan
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/eksjo-gymnasium
    Bläddra ner på sidan och du ser alla utbildningar som finns på varje skola och ser även vilka av dem, som är riksrekryterande.
    Återkom med uppgift var du bor och om du kan flytta.
    Bästa hälsningar
    Anna SYV
    Hej igen,
    det är svårt att få jobb efter Sam media, precis som efter andra högskoleförberedande utbildningar på gymnasiet. Det förekommer att ungdomar får jobb efter Sam media eller Natur eller Ekonomiprogrammet och då som administratör, säljare via telefon eller i butik eller som timvikarie inom hemtjänst eller som personlig assistent. Andra typer av jobb är det extremt ovanligt att ungdomar får efter gymnasiets högskoleförberedande program. En del ungdomar starta egna företag och blir sina egna arbetsgivare.
    Efter ett högskoleförberedande gymnasieprogram blir du behörig till ett stort antal olika utbildningar som alla finns på www.studera.nu & på www.yhguiden.se. Någon eller några tilläggskurser kan krävas för vissa utbildningar, därför är det mycket bra att redan nu försöka hitta de utbildningar på eftergymnasial nivå som du vill bli behörig under gymnasiet och vi kan tillsammans titta på dem och lägg upp en plan - hur du blir behörig under din gymnasietid.

    Du kan också skjuta beslut på framtiden: söka t.ex. SA på en skola som erbjuder flera olika inriktningar och välja inriktning under åk1 /inriktning på SA läses från åk2/.
    Beslut om eftergymnasiala studier kan du fatta under gymnasiet. I fall du inte får med dig alla kurser du behöver - finns det möjlighet att söka kurser på komvux för att komplettera.

    Mvh
    Anna SYV
    • : Men jag tror absolut att jag klarar matte 1b och 2b, men tänk om jag inte klarar matte 3b?.. Vill inte gå Natur eller teknik heller. Samt vill jag inte gå estet eller hum.. Åh det är så sjukt jobbigt, Vad ger ex sam media för jobb?