Lejla
    Hej!
    Jag går i Ekonomi programmet 1 ring nu och har blivit tillsagt att välja inriktning. I årskurs 2 om man tar inriktningen ekonomi så skiljer det sig från Juridik bara med Företagsekonomi 2, men om jag tar juridik i 2 året kommer jag ha filosofi( vilket jag inte gillar). I tredje ringen i juridik har man massa roliga ämnen vilket jag vill läsa. Det jag undrar nu är: kan jag i 2 året ta Ekonomi så inriktning och läsa företagsekonomi istället för Filosofi. Men sedan i 3 byter inriktning till juridik?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lejla,
    för att kunna göra så som du önskar - måste rektor på ditt program fatta beslut att individuellt anpassa din utbildning. Du kan ansöka om det och se vad du får för svar. Oftast krävs det speciella omständigheter som t.ex när eleven byter program och för att hen inte skall läsa ett extra år, individuellt anpassas gymnasieutbildning.
    Det som är tillåtet och bör normalt sett hända:
    man läser EN AV INRIKTNINGARNA (samtliga kurser inom en inriktning) och väljer kurser från Programfördjupningar (listan finns på skolan - vad det finns att välja från) + 200 individuellt val /här får du ta vilka kurser som helst av dem, som finns på skolan/.
    Du kan se programplan och en tydlig programstruktur på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf

    Jag kan inte svara på frågan om rektor på ditt program kan fatta beslut om individuellt anpassat program i fall inte särskilda skäl föreligger. Du kan alltid fråga. Jag skulle dock inte hoppas för mycket på det.
    Rektor står under Skolverkets tillsyn och måste kunna redovisa på vilka grunder beslut om individuellt anpassat program har tagits.

    Önskar dig allt väl!
    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare