Elanur
    Jag vill läsa till jurist. Vilka av dessa linjer skulle vara smartare att välja?
    Ekonomi- Juridik eller Samhällsvetenskap?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Elanur,
    du blir behörig till Juristutbildningen på både SA och EK.
    Sedan gäller det att komma in - konkurrera om utbildningsplats. Det är tuff konkurrens och det gäller att få allra högsta betyg.
    Meritpoängen är mycket bra att ha - för de höjer Meritvärde ganska mycket.
    För Meritpoäng läser man Engelska 7, Högre kurser i Matte samt Moderna språk från steg 3.
    Läs mer om Meritpoäng på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser.
    Att göra Högskoleprovet är mycket bra att planera för också. Läs om Högskoleprovet på http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html.

    För behörighet eller konkurrens till Juristutbildningen behövs det inga "juridiska kurser" på gymnasiet.
    Varför man skulle i så fall läsa dem? För att man är intresserad av det, vill lära sig och det kan bli lättare när man börjar på Juristprogrammet på Universitetet, men formellt sett, så behöver man inte läsa dem.

    Svar på din fråga - vilket program är "smartare" att läsa - är alltså: det programmet där du tror du kan få bättre betyg eller det programmet där du får mer tid och ork "över" för att träna på Högskoleprovet.

    Självaste "inriktningen Juridik" på Ekonomiprogrammet består av 300 poäng: Filosofi 1, Affärsjuridik, Rätten&samhället och Psykologi 2a.
    Ingen av de kurserna behöver du för behörighet till Juristprogrammet på Universitetet, men du kan läsa alla dem på SA också:
    Filosofi 1 ingår som en obligatorisk kurs på SA /alla inriktningar/;
    Psykologi 2a ingår i två inriktningar på SA (Beteende & Medier);
    Rätten&samhället kan man läsa inom Programfördjupningar (om skolan erbjuder den kursen)
    och
    Affärsjuridik kan man läsa inom Individuellt val, 200 p - återigen om skolan kan erbjuda den, vilket man på förhand bör fråga om i fall man vill läsa den kursen.

    Engelska 7, Matematik 3 och 4 samt Moderna språk kan man läsa som Programfördjupande eller inom Individuellt val - både på SA och EK.

    Skillnaden mellan Gymnasieexamen /exakt vilka kurser man har läst/ behöver inte vara speciell stor - mellan SA och EK. Det kan handla om t.ex. 10% kurser som skiljer sig åt och till 90% kan det vara exakt detsamma.

    SA är "bredare" än EK på det sättet att listan på kurser som får erbjudas inom Programfördjupningar är längre, men varje skola kan inte ha alla kurser i sitt utbud. Fråga på skolan. Ett bra tillfälle att fråga om exakt vilka kurser som kommer att erbjudas inom Programfördjupningar och inom Individuellt val är när man besöker skolan på Öppet hus eller under en infokväll.

    Det är lätt att hitta info- om alla skolors Öppna hus här: http://www.gymnasieguiden.se/events. Om du skapar egen inloggning på www.gymnasieguiden.se - kan du markera några skolor som dina Favoritskolor och få påminnelse när de har Öppet hus.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Julia SYV