Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Clara,
    du får bäst svar på din fråga hos studievägledare på de institutioner på lärosätena där respektive utbildning ges.
    Allmänt sett, så kan man inte säga att en utbildning är "bättre" än en annan. Olika utbildningar passar olika personer.
    Du får gärna se vilka kurser som ingår i programmen, se om någon "valbar termin" eller praktiktermin ingår i något av programmen. Om du är intresserad av utbytesstudier utomlands, undersök även om möjlighet finns på respektive program att bli utbytesstudent och i så fall på vilka universitet utomlands.
    Vilken examen programmet leder till brukar (bör) stå på utbildningens egen webbplats. Om du inte hittar den information och med specifika frågor om innehåll i programmen och möjligheterna efter examen - kontakta gärna de som jobbar på just den utbildningen för att de är experter på sin utbildning.
    Annars, så är de flesta jobben (yrken) inom Ekonomi är, i Sverige, icke-reglerade. Det finns få undantag: Aktiemäklare, Civilekonom och Auktoriserad revisor (det är endast de som jag "på raka arm" kan komma på).
    Civilekonom bör ha examen från civilekonomprogrammet, som är ett 4-årigt universitetsprogram.
    Som Ekonom eller som Företagsekonom kan få anställning med diverse olika utbildningar bland annat efter utbildning på en yrkeshögskola, alltså med yrkeshögskoleexamen. Arbetsgivarens bedömning gäller. Och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika. Du kan antingen gå efter ditt intresse och söka i första hand läsa på det programmet som innehåller kurser som intresserar dig som mest, eller fråga de arbetsgivare som du i framtiden vill jobba för vilken utbildning de rekommenderar/föredrar.

    Liselotte