Aaliyah

    Hej! Jag går första året på ekomomiprogrammet, men har på senaste tiden fastnat för att bli tandläkare. Men då behöver man läsa kemi, biologi, fysik 1+2 och matte 4. Jag vill inte gå om och söka om till naturprogrammet, jag undrar ifall det är möjligt att "ta bort" naturkunskap 1 och ersätta det med ex kemi 1, och läsa biologi och fysik som utökade kurser i 1an och 2an. Går det att forma ett sådant individuell studieplan?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    du får gärna prata med SYV på din skola. Det är dock tyvärr inte elevens rättighet att läsa icke-obligatoriska kurser. Det blir också tufft för dig då du måste läsa både de obligatoriska kurser för Ekonomiprogrammet och även de kurser som du behöver för behörighet till tandläkarprogrammet, som är Fysik 1a och 2, biologi 1 och 2, kemi 1och2 och matematik 4. Matematik 4 brukar man kunna läsa som valbar kurs på ekonomiprogrammet.
    Fysik 1a och 2, kemi1och2, biologi 1 och 2 går ut på 32,5 veckors studier på heltid, det är alltså 1,5 termin studier på heltid - och då måste du även läsa de kurser som är obligatoriska för ekonomiprogrammet; det ser inte rimligt ut, så jag tror det blir ett Nej, som svar från personal på din skola.
    De realistiska alternativen för dig är
    - söka om till naturvetenskapsprogrammet och läsa inriktning Naturvetenskap;
    - att komplettera efter gymnasiet;
    - att hitta ett annat yrke som du satsar till.

    Sedan, för att faktiskt Komma in (och inte endast bli Behörig) på tandläkarprogrammet, så brukar inte alla A-betyg i alla gymnasiala kurser vara tillräckliga, då man endast kan komma upp till 20.0 i meritvärde, och det brukar krävas högre meritvärde; man behöver också några Meritpoäng - alltså få höga betyg även i engelska 7, moderna språk 3 och 4 och/eller i högre matte-kurser; för tandläkarprogrammet är det Matemtatik 5 och/eller Matematik specialisering som är "högre" kurser i matematik.
    Om du vill, kan du kika på andra tandvårdsyrken, t.ex Tandhygienist och Tandsköterska
    Vänligen
    Julia syv