Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    ekonomiprogrammen på högskolenivå i Sverige brukar kräva godkänd betyg i matematik 3 (3b eller 3c). Tror inte det finns ngn högskoleutb. inom ekonomi i Sverige som ej skulle kräva godkänt betyg i matte 3.

    Utbud av högskole/universitetsprogram i Sverige är enormt stort: finns tusentals olika utbildningar. Du uppger inte på vilka orter du kan läsa.

    Ngn fullständig lista på programmen inom "administration och ekonomi" på högskolenivå, kan inte vi här på FRåGA SYV ta fram.
    För det första, så vad är "Administration"? Administration kan ingå som en del i nästan alla utbildningar och yrken.
    Lärosätenas gemensam sida är www.studera.nu
    De sökbara högskoleutbildningar finns på www.antagning.se
    Är du intresserad av endast PROGRAM (ej Kurser)? Måste ordet "administration" eller "ekonomi" finnas i programnamnet?
    T.ex även socionomprogrammet kan leda till ett jobb där man sysslar rätt mycket med administration och ekonomi, t.ex som Socialsekreterare på Soc.kontoret tittar man på de sökandes ekonomi och administrerar kring beviljandet och utbetalningar av försörjningsstöd. och Socionomprogrammet kräver endast matematik 2 (ej 3). Så, kanske vill du söka till socionomprogrammen?

    Indelning i "kunskapsområden" är ingen exakt vetenskap, t.ex var hör Bibliotekarie till? vilket område? På www.framtid.se satt vi in det yrket inom "administration" men eftersom omdådet heter "admin och ekonomi" så finns Bibliotekarie där... Man behöver inte ha godkänt betyg i matte 3 för att bli behörig till att läsa Biblioteksvetenskap på högskolenivå.

    Ta gärna del av info på
    framtid.se/yrke/europavetare
    framtid.se/yrke/bibliotekarie
    framtid.se/yrken/administration-ekonomi
    framtid.se/yrke/socionomyrken

    Jag har ett förslag till dig - att du börjar med att kika på Yrken inom admin-och-ekonomi (finns ca 233 yrkesbeskrivningar) på Framtid.se inom den kategorin. Sedan kan det inte uteslutas att det finns ännu fler yrken som kan (i alla fall delvis) anses tillhöra ekonomi eller administration, som "hamnade" i en annan kategori på www.framtid.se... så kika gärna på många olika yrken!
    Och du kan sedan gå in på www.studera.nu och på www.antagning.se - du kan begränsa sök på "orter"/program/start HT2020/utan krav på tidigare högskola - så får du fram listorna (de stämmer inte alltid till 100%, ibland ser man ngn utbildning i en sådan lista som inte alls hör till... - sökfunktionen är inte perfekt!) men du får då lägga tid och ansträngning på att leta, du vet ju mycket bättre än t.ex vi här på FRåGA SYV vad du kan respektivet inte kan tänka dig söka till.

    Vänligen och Lycka till!
    Julia