josefin

    Hej Jag hade sökt en ekonomi utb på yrkeshögskola men blev ej antagen. De kollar väll ej på meriten, jag var behörig Osv och urvalsprovet kände jag gick jätte bra så jag blev chokad. Kollar dom meriten Oxå? Eller är de störst fokus på provet? Iallafall vågar jag inte förlita mig på yrkeshögskola så tänker att jg under tiden måste höja mina betyg på komvux och läsa matte 3 som jag ej har för att i april söka till ekonomprogramet, universitet allrså och även yrkeshögskola igen. Men jag har hört att många att vill man jobba med ekonomi Osv så räcker de med att man läst någon utbildning som har me ekonomi att göra, allrså att de räcker med en yrkes som är betydligt kortare och enklare än universitet.. fick lite ångest där för vet hur tuff universitet är. Och ska jag liksom ha det tufft i 3 år och Mkt plugg medan jag annars skulle kunna gå en utb på 2 år som är betydligt enklare men ändå jobba med exakt samma sak i slutändan!! :/ Eller väger ekonomutbildningen på uni mer än yrkeshögskoleutbildningen tex redovisningsekonom! Och har man mer utbud då om man läst på uni eller är det typ samma sak.... För tänker apotekarprogramet och apotekstekniker är ju likslm inte samma sak. Men tydligen så var ekonomi på yrkes och på uni tydligen samma sak??? :/

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    intressant och viktig fråga men som också är svår att besvara! :)
    På tre år lär man sig mer än på 2 år, och om det krävs med matte för särskild behörighet vilket är fallet med ekonomi på universitetet (krävs matte 3) mot de kraven som yrkeshögskola ställer (matte 2), så är det svårare utbildning vad gäller matten - på universitetet, alltså. Men det är sant att man kan "hamna" på samma arbetsplats med samma arbetsuppgifter och samma lön, om man gick ekonomiprogrammet på universitetet eller en yrkeshögskoleutbildning.
    Eftersom ekonomiyrken är (för det mesta) icke-reglerade, alltså finns inga strikta centraltbestämda regler om vilken utbildning man ska ha (jämför: Apotekare behöver legitimation från Socialstyrelsen och utan den ej får jobba som apotekare, Bussförare behöver busskörkort och utan det får inte jobba som bussförare), då får varje arbetsgivare bestämma själv vilken utbildning de accepterar som tillräcklig.
    Fördelen med yrkeshögskola är också den att ofta ingår det rätt mycket praktik inom utbildningen, och många får jobb på sina praktikplatser.
    Högskoleutbildning inom ekonomi behöver inte innehålla praktik, den kan vara strikt teoretisk.
    Även om du ska satsa på yrkeshögskola, är det inte alls fel att skaffa sig godkänt betyg i Matematik 3, om man är intresserad av ekonomi och ekonomi-yrken.
    Se gärna en lista på "ekonomi"-utb.inom yh, men OBS! i jan 2021 kommer många nya yh dyka upp på www.yhguiden.se (se mot slutet av januari och längre fram). Du kan söka väldigt många olika yh samtidigt (flera hundra, om du så önskar); inom högskola-universitet söker man 12 alternativ, som mest i alla fall från början... sedan under antagningsprocessen kan möjlighet finnas att lägga fler alternativ (upp till 20 st., tror jag det är nu - de reglerna förändras ibland). Men det är ändå mycket stor skillnad när du inom yrkeshögskola ej behöver tänka på antal utbildningar du söker, utan kan söka till alla som du är intresserad av!

    Studie- och yrkesvägledare