Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Raman!
    Teoretiskt sett, så kan man komma in på Ekonomiprogrammet med 120 betygspoäng från grundskolan.
    Om man har E betyg i 12 ämnen från gymnasiet, men det måste vara "de rätta ämnena" för Ekonomiprogrammet (se på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen ) är man Behörig. Och alla behöriga deltar i konkurrensen om utbildningsplats.

    Exempel nummer 1: antal utbildningsplatser är fler än sökande till Ekonomiprogrammet på just den gymnasieskola - då kommer alla behöriga sökande in;

    Exempel nummer 2: antal sökande är fler än utbildningsplatser. Konkurrens uppstår. De med fler betygspoäng kommer in först. När platserna är slut, konstaterar vad resultatet blev (t.ex. att den som kom in sist, med lägst antal betygspoäng hade 190 betygspoäng) och man noterar då att den som kom in sist förra året hade "så och så många betygspoäng". Det är det resultatet vi kan se.

    Vad resultatet blir vid nästa antagning - till hösten 2016, är det givetvis ingen som vet.
    Vi kan bara titta på hur det var förr och gissa på att det kanske blir ungefär som förra året. Men "siffran" kan gå både upp och ner.
    Sedan finns det också nya skolor, som startar till hösten 2016 och på de finns det över huvudet taget ingen historik, för de fanns ju inte i fjol. :)

    De råd jag kan ge är att
    1. försöka bli BEHÖRIG
    2. försöka få så höga betyg i alla ämnen som man kan
    3. söka till flera olika utbildningar - samma program på olika skolor (eller olika program på samma skola eller olika program på olika skolor). Detta för att inte finna sig stå utan utbildningsplats när nästa läsåret börjar.

    Du är intresserad av Ekonomiprogrammet och här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=6&vocation=&variant=&county=&order=school kan du se presentationer av alla de gymnasieskolor som erbjuder EK till hösten 2016.

    Tips: logga in på http://www.gymnasieguiden.se/logga-in - så får du mycket hjälp med ditt gymnasieval, t.ex. kan du få påminnelse när dina favoritskolor bjuder på öppet hus.

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare