Edwin
    Hej!

    Jag går första året på ett ekonomi program. I 2an så får vi välja inriktning, då
    tanken är att jag ska läsa juridik inriktningen (för att jag är intresserad av juridiken)
    Men problemet då är vad händer om jag ändrar mig efter dessa 2 år?
    Om jag vill istället plugga till något helt annat, t.ex. bara plugga någon YH utbildning (ekonomi utbildning).. Vad är det som krävs då? ser att många syon skriver att matte 3b är en bra sak att ha. Får jag med matte 3b även om jag pluggar juridik på gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Edwin,
    Skillnaden mellan inriktningar på Ekonomiprogrammet är som följer:

    EKONOMI
    Entreprenörskap & företagande - 100 poäng
    Företagsekonomi 2 - 100 p.
    Matematik 3 b - 100 p.

    JURIDIK
    Filosofi 1 - 50 poäng
    Affärsjuridik - 100 p.
    Rätten & samhället - 100 p.
    Psykologi 2a - 50 p.

    Det är; alltså, 300 poäng av 2500 poäng som skiljer sig på de två inriktningarna.
    Matematik 3b och 4 är möjligt att läsa som Programfördjupande kurser.

    På Ekonomiprogrammet måste man välja 300 p. inom Programfördjupningar och 200 p. Individuellt val är det alla gymnasieelever som måste välja, dvs 500 p. måste du lägga till och av dem kan du "ta" - om du vill:
    Matematik 3b -100 p.
    Matematik 4 - 100 p.
    Engelska 7 - 100 p.
    Moderna språk (om du börjar med ett nytt språk, läser du steg 1, men om du fortsätter från grundskolan - läser du steg 2 eller 3).
    Moderna språk (från steg 3), högre kurser i Matematik samt Engelska 7 ger Meritpoäng, som höjer konkurrensvärde på dina gymnasiebetyg ganska mycket - det är därför väldigt många elever som vill läsa de kurserna och väljer dem inom Programfördjupningar eller inom Individuellt val.

    Angående behörighet till eftergymnasiala utbildningar: om du får ut Gymnasieexamen, får du med det Grundläggande behörighet. Särskild behörighet är väldigt olika från en utbildning till en annan.
    T.ex. till den här utbildningen http://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/ekonomiansvarig
    och till den här http://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom5
    räcker det med Matte 2.

    Vill man, däremot, söka till Chalmers Tekniska högskola, så är det Matte 3 som krävs och till vissa utbildningar på Chalmers även Matte 4 som är ett krav.

    Det är omöjligt att under gymnasietiden få behörighet till samtliga eftergymnasiala utbildningar.
    Antingen så hittar man några få utbildningar & siktar på att bli behörig till just dem eller så läser man det man känner för - på gymnasiet - och sedan, i fall man saknar behörighet /och upptäcker det senare/ kompletterar på KomVux.

    Samtliga högskoleutbildningar hittar du på sidan www.studera.nu

    och YH utbildningar på sidan www.yhguiden.se.

    Jag hoppas att jag svarade på dina frågor. I fall jag missade ngt. eller om du har fler frågor, återkom gärna.
    Bästa hälsningar
    Anna SYV