Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Amina!
    Det är inte alls konstigt eller ovanligt att man känner oro inför gymnasieval. Det är ett viktigt beslut du måste fatta!
    Tänk på att det är ca 100 tusen andra ungdomar som också, precis som du, står inför valet. Du är inte ensam och det finns hjälp att få!
    Skulle det bli fel, kan man rätta till det senare.
    Du kan söka om till åk1 i flera år till - och gå om hela gymnasiet på ett nytt program. Du blir klar ett eller två år senare - men du får den utbildning som passar dig.
    Det är ännu mycket gott om tid.
    Jag råder dig göra följande:
    1. gör test på http://www.gymnasieguiden.se/testet så får dator ge dig förslag på de utbildningar som passar dig utifrån dina svar på frågorna
    2. läs info om de olika gymnasieprogram på http://www.gymnasieguiden.se/program där varje namn på programmet är en klickbar länk
    3. skapa inloggning på http://www.gymnasieguiden.se/logga-in där ditt lösen som du har till Fråga SYV passar troligtvis också... testa och skulle inte det gå, hör av dig så löser vi det. Som medlem på gymnasieguiden.se får du extramycket hjälp - bl a kommer du få påminnelse när dina favoritskolor bjuder på Öppet hus
    4. gå på Öppet hus på flera olika skolor http://www.gymnasieguiden.se/events
    5. fundera på om det är något av Yrkesprogrammen som kan vara av intresse för dig. Det är ganska smart att välja ett YRKESPROGRAM där du har rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet till högskolestudier och får ett yrke som utgör bra grund att stå på - och om du läser på högskola www.studera.nu eller på yrkeshögskola www.yhguiden.se efter gymnasiet - eller på Komvux... oavsett var du läser, kan du jobba på sommaren och extra vid sidan av studier - det ger inkomst och arbetslivserfarenhet.
    Om man läser på ett högskoleförberedande program, som t.ex. Samhällsvetenskapsprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/program/SA
    eller Ekonomi http://www.gymnasieguiden.se/program/EK
    lär man sig inte någon yrke - utan man skaffar sig en grund inför vidarestudier.
    Om man sedan inte vill eller kan komma in på någon eftergymnasial utbildning - kan man givetvis söka jobb, men det är svårt att få då man inte har något yrke. Exempel på jobb man kan få direkt efter gymnasiet när man gick SA eller EK är:
    personlig assistent
    handläggare på försäkringskassan
    säljare (i butik eller per telefon)
    timvikarie inom hemtjänsten
    administratör.
    Det finns inte något jobbgaranti och ungdomar som har yrkesexamen från gymnasiet får anställning i första hand, före de med högskoleförberedande examen.
    Ofta tror man att man kan sen... på Komvux... lära sig ett yrke men det är fel. Oftast kan man inte det. Komvux ger utbildningsplatser till personer med kort tidigare utbidningsbakgrund och i fall man redan har gymnasieutbildning från t.ex. Samhällsvetenskapsprogrammet eller Ekonomiprogrammet, så är man väldigt lågt prioriterad och kan inte få plats på en yrkesutbildning.
    Däremot har man stor chans att kunna läsa fristående kurser i t.ex. matematik - på Komvux i sin kommun.

    Allt detta skriver jag för att få dig att på allvar fundera över alla de fördelar som du får om du väljer ett yrkesprogram. Bland annat kan man läsa som Lärling (läsa alla yrkeskurser på en arbetsplats) och få 1000 kr extra i månaden (Lärlingsersättning). Detta är möjligt endast på ett yrkesprogram.

    Se exempel på vad man kan utbilda sig på ett yrkesprogram:
    yrkesförare, t.ex. bussförare - först får man B-körkort för personbil och sedan kan läsa vidare till Bussförare eller Lastbilsförare http://www.gymnasieguiden.se/program/FT/transport
    Att kunna köra buss eller truck gör att man kan få välbetalt extrajobb - under tiden man studerar på högskola eller yrkeshögskola, efter gymnasiet.

    Läs på länkarna som jag skickar i detta mail och återkom gärna med dina frågor.
    mvh
    Milla syv
    Studie- och yrkesvägledare