josefin
    jag behöver er hjälp :( jag tog studenten i år och min tanke var att söka till lönekonsult på yrkeshögskola till våren men jag kom inte in, chockat besked för jag trodde jag skull in. så nu kommer jag inte plugga fram till hösten.. jag e intresserad av ekonomi men ekonomprogrammet kräver matte 3 som jag inte har. och vågar inte förlita mig på hösten och söka yrkes igen för det var rekordmånga som sökte och de kollar inte på merit som uni/högskola, utan de gör ett urvalsprov och tar in de bästa, så det är riskabelt. dock sökte jag bara in i Linköping och blev reserv 80.

    min merit ligger på 14, jag kan tänka mig göra en prövning på matte 3 och höja några ämnen om jag hinner fram tills nästa ansökan som e i april. vad finns det för program förutom ekonomprogram som jag inte kommer in på eftersom meriten ligger på ungefär 18 som man kan söka till? inriktningar går oxå bra, tror de brukar vara lägre merit. jag kan flytta till ex Borås, Gbg osv men tror Gbg Sthlm är ganska populära städer. men högskola brukar vara lägre än uni tror jag? tex Chalmers högskola ett program som har med ekonomi att göra. snälla hjälp!! vad finns det för ekonomi utb med låg merit. högskola eller uni. vågar inte förlita mig på yrkeshögskolan igen. jag såg att det fanns en utb på högskolan i Gävle det var typ civilekonom fast 2 år, inte lika utvecklad som universitets utbildningen såklart men det var ändå något bra. snälla hjälp :( hinner jag ens läsa på komvux fram Tills april. plus så vet jag inte om det finns tub man kan komma in på med merit på 14. men såg att det fanns några mer merit på 12 osv men förstod ej exakt. utb inriktningar brukar vara lite lägre.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

     antagning.se/se/search?period=VT21-ekonomi-distans ser du utbildningar inom "ekonomi" på högskolenivå som är öppna för SEN ANMÄLAN. Jo tidigare man gör sen anmälan, desto större chans att komma in! Alla behöriga sökande kan komma in oavsett meritvärde, och man antar enligt principen ”först till kvarn”. Men du är idag inte behörig och kan därför inte komma in. Du behöver ha godkänt betyg i matematik 3.

    Ang.inte hinna få betygen innan mitten på april...
    om du gör ansökan till högskoleutbildningar i Sverige med start hösten 2021, då kommer du kunna komplettera din ansökan fram till och med 21 juni 2021, som är sista kompletteringsdag. Du har alltså fram till mitten på juni att läsa kurser, göra prövningar mm, bara så att du får ut betygen innan 21 juni, så hinner du komplettera.

    Om du inte läst matematik 3, rekommenderar jag att du läser kursen, i första hand - och inte direkt söker var du kan göra prövningen. Det finns ju ingen garanti på att få godkänt betyg på prövningen. Det är nästan alltid lättare att få högre betyg om man läser kursen. Sök till komvux i din kommun, där du är folkbokförd.

    Vilka högskoleutbildningar som kommer starta hösten 2021 kommer fastställas till första dagen i anmälningsperioden, som blir 15 mars 2021.
    Utbildningar till civilekonom kräver bl.a godkänt betyg i matte 3 (precis som andra ekonomiutbildningar på högskolenivå) och är på fyra år på heltid, heter civilekonomprogrammet.

    Ang.yrkeshögskola
    Du kan söka till väldigt många olika yh-utbildningar samtidigt.
    Precis som du skriver om så gör yrkeshögskola antagning inte endast på betygen utan även på tester, intervjuer och arbetslivserfarenhet. Du är betydligt yngre än snittålder för studerande på yrkeshögskola. De flesta har några års arbetslivserfarenhet bakom sig. Utbud av yh-utb.ser du på www.yhguiden.se och i jan 2021 kommer fler yh att beslutas om. Se därför mot slutet på januari på www.yhguiden.se och ännu längre fram - förhoppningsvis kommer det att dyka upp många fler yh och bl.a inom ekonomi.

    Vi på FRåGA SYV kan inte göra någonting åt behörighetskraven. Vi kan endast förklara vad som gäller och det är följande: högskola-universitet i Sverige kan inte göra undantag från behörighetskraven och om matte 3 krävs, så kan man inte bli antagen utan godkänt betyg i matte 3b eller 3c.
    Däremot inom yrkeshögskola kan man komma in även om man inte uppfyller alla behörighetskraven. Utb.ansvariga kan göra bedömning att man kommer klara av utbldningen ändå men när det är tuff konkurrens om varje utbildningsplats, då kan det bli så att obehöriga har väldigt liten chans. Eftersom chansen finns, så bör man söka alla de yh som man är intresserad av. Det går att söka till hundratals olika yh samtidigt och vid varje ansökan har man en ny chans att komma in. För utbildningar på yrkeshögskola brukar inte matte 3 krävas, men det är absolut inte fel att skaffa sig det betyget ändå. Om inte annat, så har man bättre chans att klara av kunskapsprovet/test inför yh-utb.
    Du skriver om att du har lågt meritvärde och av den anledningen troligtvis inte kommer in på de högskoleutbildningar som du vill komma in på. Jag rekommenderar att du både försöker höja ditt meritvärde och även gör högskoleprovet, om möjlighet kommer att ges att göra HP.

    Se första stycke i mitt svar - om SEN ANMÄLAN till högskoleutbildningar. Om du skaffar dig godkänt betyg i matematik 3, söker till olika utbildningar men ej kommer in, kan du då sedan se var SEN ANMÄLAN kommer att öppna och då gäller det att anmäla sig snabbt på www.antagning.se - därför att det blir "först till kvarn"; i vilka städer eller vilka utbildningar som SEN ANMÄLAN kommer att öppna, går inte att veta på förhand. Den öppnas när antal behöriga sökande är färre än platserna och flera kan tas in, men man måste vara behörig. Läs därför matte 3 och vara beredd att flytta till skolorten, oavsett vilken ort det blir. Du kanske inte kommer ha stor valmöjlighet, om du inte höjer ditt meritvärde eller får högt resultat på högskoleprovet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Men åh tack för svar! <3 om jag vill söka vår för att börja höst 2021 måste inte ja hunnit färdigt med matte 3 O kanske andra ämnen jag ska höja upp innan ansökningsdagen? Har jag fram tills juni på mig? Men det jag tycker är svårt är att jag inte vet vad jag ska höja. Jag har ttp c på allting förutom engelska och matte.. matten blir svår att höja. Och jag kommer inte upp i över 15
    • Milla : Ansökan måste göra inom ansökningsperioden men sedan kan man komplettera med betyg till och med sista dagen för komplettering. Om du inte vet vad och hur du kan höja - boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, är mitt råd. Titta också på utbildningar inom andra skolformer än högskola/universitet, t.ex inom yrkeshögskola: www.yhguiden.se