Student

    Hej, Jag har kommit in på ett program på Södertörns högskola som heter Management med IT och den ger en "Filosofie kandidatexamen med huvudområdet företagsekonomi/ Degree of Bachelor of Science in Business Administration". Jag står även bl.a som 16:e reserv till Södertörns Företagsekonomi program också som ger en "Ekonomie kandidatexamen med huvudområdet företagsekonomi/ Degree of Bachelor of Science in Business and Economics". Så det jag undrar över är: 1. Är det någon skillnad mellan en ekonomie kandidatexamen och en filosofie kandidatexamen och isåfall vad är skillnaden? 2. Är någon av de "bättre"/"sämre"? 3. Vad söker de flesta arbetsgivare? Vilka krav finns på arbetsmarknaden? 4. Har man större chans att få jobb med ekonomie kandidatexamen? Eller kan det liksom ge fler möjligheter/öppna fler dörrar? 5. Är det värt att läsa/ finns de någon meningen med att läsa Managment med IT när det inte framgår någon "IT rubrik" (eller vad man ska kalla det) i sin examen efter att man läst programmet? Sedan undrar jag också ifall arbetsgivare kollar på vilken skola man har fått sin examen ifrån? Är det bättre att få en examen från en större och mer omtalad skola jämfört med ifall man får samma examen men från en mindre omtalad skola? Tänker då på att t.ex Stockholms universitet är en större och mer omtalad skola i jämförelse med Södertörn. Tack på förhand! :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Filosofie kandidatexamen - är en definition på examen som omfattar 180 högskolepoäng (hp). Minst 90 hp av dessa ska bestå av studier med fördjupning inom ett huvudområde inom humanistisk, samhällsvetenskaplig eller teologisk fakultet.
    Kandidatexamen kan annars ha diverse olika inriktningar och kan uppnås via ett program eller via studier, ihopsatta av fristående kurser.
    ***
    Ovan finner du de allmänna definitioner. Men de detaljerna om just de utbildningar som du nämner i din fråga besvaras bäst av personal som jobbar på just de utbildningar. Mycket information brukar finnas på utbildningarnas egna hemsidor. Kontakta annars studievägledare på den institutionen där den aktuella utbildningen ges.
     Du frågar också vad de flesta arbetsgivare söker och vilka krav som finns på arbetsmarknaden. Det är en viktig fråga men som också är mycket svårt att svara på, därför att olika arbetsgivare kan tänka olika. Vår erfarenhet är att, förutom examen, så efterfrågar arbetsgivare sådana personliga egenskaper som punktlighet, pålitlighet, flexibilitet, initiativ förmåga och samarbetsvillighet. Dessutom kan det på vissa arbetsplatser krävas att man kan ett visst språk (t.ex tyska) och det kan också krävas eller vara en stor fördel om man har körkort.
    Du undrar också om det är "bättre" att ta examen från en stor och "omtalad" skola. Och tyvärr så kan vi på FRåGA SYV inte heller ge ett konkret svar på den frågan, heller. :( olika arbetsgivare kan tänka olika: vissa bryr sig inte om vilken skola man läste på utan tittar endast på utbildningens innehåll men andra kan ha åsikter om vilken skola som är "bättre" men här kan också en liten och mindre känd skola vara "bättre" - det finns säkert arbetsgivare som tycker att det är bätte att ha tagit examen från en liten skola (t.ex om hen som anställer själv läste också på en liten skola eller om hen har erfarenhet av tidigare anställa med utbildningar från en "liten skola" som hen var mycket nöjd med samtidigt som hen kanske inte var så nöjd med någon anställd med examen från en stor (känd, "omtalad") skola.
    Beklagar att jag måste i princip svara: "vej ej" - på samtliga punkter i din fråga. :(