Elev
    Hej,
    Jag velar mellan både jobb och utbildning i ekonomi eller juridik. Kan man få ekonomijobb med juristexamen? Kan man få juristjobb med ekonomiexamen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linda!
    Det finns många olika "ekonomiyrken" och utbildningar till de yrken; och det finns rätt många olika "juridiska yrken" med krav på utbildning från olika skolformer.

    Jurist - är ett mycket "brett yrke". Du får gärna gå in på en yrkespresentation Jurist på www.framtid.se där det ges exempel på vad jurister kan jobba med. Juristexamen får man i slutet av juristprogrammet, 4.5-årig högskoleutbildning som det är rätt svårt att komma in på (höga meriter krävs).
    Vissa "juridiska yken" kräver i grunden juristexamen, alltså man måste ha tagit examen från juristprogrammet. Andra "juridiska yrken" som t.ex Paralegal, utbildar man sig inom yrkeshögskola. Se exempel på en yh-utbildning till Paralegal: utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/paralegal

    Många gånger "går yrken in i varandra" och man jobbar både med ekonomi och administration och med vissa "juridiska inslag". Exempel på sådana yrken: Inköpare, Offentlig upphandlare, Bygglovshandläggare och personalhandläggare.
    Det finns yrkeshögskoleutbildningar som förbereder till yrken Inköpare, Offentlig upphandlare och Bygglovshandläggare - se några exempel (snabblänkar, nedan):
    yhguiden.se/resultat?Education.text=inköpare
    yhguiden.se/resultat?Education.text=Offentlig+upphandlare
    yhguiden.se/resultat?Education.text=bygglovshandläggare

    Inom juridik finns många olika "avdelningar", t.ex arbetsrätt, socialtjänstlagen, skoljuridik, familjejuridik m.fl.
    Socialtjänstlagen studerar man noga på socionomprogrammet.
    Rektorer/skolledare behöver vara bra insatta i "skoljuridik".
    Vill man jobba med personalfrågor krävs ofta kunskaper inom arbetsrätt.
    ***
    Om du väljer mellan högskole-/universitetsutbildningar och ditt val står mellan ekonomi- och juridik, kan du kanske läsa en kurs inom ekonomi och en kurs inom juridik och efter att du har testat läsa de ämnen, har du bättre uppfattning om vad du vill läsa.

    Om du kan tänka dig läsa inom yrkeshögskola (där utbildningar är kortare och mer praktiska), se gärna några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    nbi-handelsakademin/redovisningsekonom-med-loneadministration
    tuc-yrkeshogskola/offentlig-upphandlare-inköpare
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/logistiker-arbetsledning-och-flerpartslogistik
    hermods-yrkeshogskola/internationell-logistiker-speditor-inriktning-digitalisering
    affarshogskolan/inkoepare-upphandlare
    affarshogskolan/facility-management
    affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare
    xenter-botkyrka/dokumentcontroller-registrator-distans
    nbi-handelsakademin/redovisningsekonom-med-loneadministration

    Fler hänvisningar/lästips:
    framtid.se/yrken/juridik
    framtid.se/yrke/ekonomiyrken