Malin
    Hej!

    Om man läser ekonomiprogrammet på gymnasiet men
    på slutet ändrar man sig och vill söka till läkarlinjen på högskolan, vilka ämnen ska man då komplettera på gymnasiet för att få behörighet till läkarlinjen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan,behörighet till Läkarprogrammet på universitetet är
    Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4.
    Alla de kurser ingår i NA, inriktning Naturvetenskap
    http://www.gymnasieguiden.se/program/NA/naturvetenskap
    Se även programplan på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf
    På EK kan du läsa Matte 3b och 4 - inom programfördjupningen t.ex.
    Individuellt val är det 200 poäng och räcker till t.ex. Kemi 1 och 2, men Fysik 1 och 2 går på ytterligare 150 poäng och Biologi 1 och 2 - på ännu 200 poäng - det är 350 poäng som läses på heltid under nästan en hel termin. Det är väldigt svårt att få läsa så mycket mer än heltid och vi kan inte rekommendera det.
    Du kan läsa de kompletterande kurser på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår på högskola - efter gymnasiet.
    Med vänlig hälsning
    Anna Syv på Fragasyv.se
    • Malin : Tack Anna!