Peter
    Hej!
    Jag ska snart välja gymnasieprogram, och har fastnat för Ekonomiprogrammet. Det jag dock känner mig väldigt osäker på om jag ska välja inriktning ekonomi eller juridik. Det jag undrar är hur stor skillnad det är i behörighet mellan de två inriktningarna när man söker till högre studier? Borde jag tänka mycket på behörighet när jag väljer inriktning, eller borde jag mer fokusera på vilken jag är mest intresserad av?

    Med vänliga hälsningar
    Peter Eldegaard

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Peter!

    Jag föreslår att kikar på Programplan för Ekonomiprogrammet och du kommer att se vilka kurser som ingår i de två inriktningar på EK.

    Det som verkligen utgör skillnad för behörighet till vidare studier är att i inriktning Ekonomi ingår det Matematik 3b. Godkänt betyg i den kursen krävs för ett antal vidareutbildningar -bl a till Fastighetsmäklare, till Ekonom, till Högskoleingenjör och några till. Och i fall matte3 inte krävs för behörighet, får man i så fall Meritpoäng för den kursen. Den är, med andra ord, bra att ha godkänt betyg i - i vilket fall.

    Men även om man läser inriktning Juridik, kan man läsa Matematik 3b på Ekonomiprogrammet - som Programfördjupande kurs eller inom Individuellt val.

    Annars så är det inte alls omöjligt att läsa båda inriktningar "samtidigt" - en inriktning som Inriktning och en annan på så sätt att man läser alla de kurserna som ingår i inriktningen som kurser inom Programfördjupningen eller inom Individuellt val.

    Det blir i så fall "på bekostnad" av att man inte läser andra kurser som man annars skulle kunna välja (då väljer man kurser inom "den andra inriktningen" i stället).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till med dina studier!

    Liselotte Syv

    Liselotte