Simon
    Hej, går i 9:an och har lite svårt för matematik då jag har ett E i betyg. Har sökt till ekonomiprogrammet, men jag undrar om jag kan klara matten på gymnasiet då jag har lite svårt för det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Simon,

    frågan är om du kanske har dyskalkyli och i så fall behöver hjälp av speciallärare i matematik. Hur stora svårigheter i matte du har,vet inte jag. Prata med din lärare i matematik,be om dyskalkyli-utredning.

    Ekonomiprogrammet är det olika mycket matte som man läser på olika inriktningar. På inrikt.Ekonomi läser man t om matte 3b som obligatoriska kurser; på inrikt.Juridik läser man mindre matte - t om matte 2b. Innehåll i mattekurser kan man se på www.matteboken.se

    Vill man på gymnasiet läsa så lite matte som möjligt, är det Yrkesprogram som man får kika på.
    Inom de högskoleförberedande, läser man minst matte på ES, Estetiska och HU, Humanistiska.