Alexander
    Hej, jag funderar på att söka in på en ekonomi utbildning på högskola. Vad finns det för möjligheter efter universitet och kommer det vara hög efterfrågan om 4-5 år?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,

    "ekonomiutbildning" är mycket brett tänkt. Det finns jättemånga olika ekonomiutbildningar, även om man endast tittar på högskola-universitet. Men eftergymnasiala utbildningar inom ekonomi finns även inom andra skolformer, t.ex inom yrkeshögskola, se gärna några exempel:
    nbi-handelsakademin/redovisningsekonom-med-loneadministration
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/bank-och-forsakringsradgivare
    affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom

    Det finns också många Ekonomiyrken.
    ang.efterfrågan om 4-5 år så är min gissning på att det kommer behövas fler ekonomiutbildade än de kommer att finnas ekonomiutbildade. Men ingen kan med säkerhet veta vad som kommer att hända om 4-5 år. Vem kunde förutse "coronakrisen" t.ex?
    I olika yrkesområden (nästan i alla ) behöver man ha kunskaper i ekonomi. T.ex är vår erfarenhet att arbetsgivare föredrar att anställa inom personalhantering sökande till tjänster som har grundutbildning i ekonomi i första hand, och man kan med ekonomiutbildningen få jobbet som Personaladministratör eller HR-specialist många ggr snabbare och lättare än efter personalvetarprogrammet.

    • : tack så mycket. Men företagsekonomi på högskola. Kan man få jobb inom företagsekonomisk rådgivare då tex?
    • Julia :

      Jag kan inte se någon anledning varför det inte skulle vara möjligt. :) Yrkestitlar inom det område är många, t.ex kan man kallas för Skattekonsult, för Affärsrådgivare eller för Finansiell rådgivare. Några strikta gränser på arbetsuppgifter inom de yrken finns, enligt vad jag vet, inte. Arbetsgivare kan hitta på olika arbetstitlar och om man startar eget för att bedriva konsultverksamhet får man kalla sig för det som man själv tycker passar bäst.

    • : okej, så det är en bred "marknad" eller vad man ska kalla det? det finns många möjligheter beroende på vad man väljer att läsa?
    • Mikael : Ja, det stämmer bra det! ;)
    • : tack för svar
    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer