Maryam
    Hej ! Jag undrar om det är svår matte på ekonom programmet eller om jag kan klara om det för mig inte som gillar matte och gick ut med bara E betyg från gymnasiet i matte?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maryam,
    om du har godkänt betyg i Matematik 3b från gymnasiet, borde du ha en rimlig chans att klara studier på Ekonomiprogrammet på universitetet/högskolan.

    Man läser inte "ren matematik" utan använder sig av matematiska modeller för att förklara ekonomiska fenomen.

    Du kan kontakta Studievägledare på den högskola/universitet där du vill läsa ekonomi och fråga om du kan få kontakt med någon studerande på ekonomiprogrammet som du skulle kunna prata med och ställa frågor. Du kan också fråga Studievägledaren i fall det blir möjligligt för dig att besöka lektioner i ekonomi - "skugga" under en dag eller under några timmar. I så fall kan du prova-på och känna själv hur det är att läsa ekonomi på högskolenivå.

    Bästa hälsningar

    ANNA