Anderas

    Hej! Jag är rätt så intresserad vad redovisning och revison är och vill gå det på universitet/högskola. Men vad är skillnaden att gå redovisningsekonom på en yrkeshögskola och ekonomprogrammet med inriktning redovisning? Exempel på utbildningar: https://sih.se/utbildningar/malmo/internationell-redovisningsekonom/ https://www.hh.se/utbildning/program/ekonomprogrammet.html

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    en yrkeshögsoleutbildning som du länkar till är på 2 år och leder till yrkeshögskoleexamen, som är kvalificerad utbildning på Eftergymnasial nivå men inte en akademisk utbildning, alltså inte en högskoleutbildning.
    Den andra - är högskoleutbildning på 3 år.
    Du kan söka till båda och se vilken du kommer in. Du kan söka många utbildningar inom yrkeshögskola och 12 alternativ till högskola-universitet, samtidigt. Du kan bli antagen till högskoleutbildning och samtidigt till många olika yrkeshögskoleutbildningar. Om du blir antagen till flera utbildningar, väljer du i så fall då, vad du vill göra - vilken utbildning du tackar JA till.

    Du kan samtidigt som du söker till den yrkeshögskoleutbildning som du nämner i din fråga söka även flera utbildningar inom yrkeshögskola, t.ex någon eller några av följande yh-utbildningar:
    hermods-yrkeshogskola/redovisningsekonom
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/redovisningsekonom
    nbi-handelsakademin/redovisningsekonom-med-loneadministration

    SYV-besökare SYV

    Hejsan, du frågan vad skillnaden är på utbildning inom yrkeshögskola och utbildning med samma namn eller samma inriktning på högskola-universitet. Båda är Eftergymnasiala men, den på yrkeshögskola är mer praktisk och den på högskolenivå - mer teoretisk. Efter en yrkeshögskoleutbildning är tanken att man ska direkt gå ut i jobb.
    Efter en högskoleutbildning kan man lika gärna fortsätta läsa - på avancerad nivå, på master- eller magisterprogrammet. Vill man snarast få jobb då är det yrkeshögskoleutbildning som jag rekommenderar! YH utbildningar är oftast kortare än högskoleutbildningar, som t.ex skiljer det sig ett helt år mellan de 2 utbildningar som du länkar till i din fråga. YH-utbildning är på 2 år och högskole- - på 3 år. Inom yh-utbildningar ingår ofta ganska mycket praktik, då "jobbar man som praktikant" redan under utbildningstiden och på så sätt får in foten in på arbetsmarknaden. Många yh-studerande får jobb på sina praktikplatser eller via dem. Praktik inom yrkeshögskola heter LiA. Om LiA och lite annat inom yrkeshögskola - se gärna info på yhguiden.se/om-yrkeshogskolan/yrkeshoegskolans-abc